میزبانی با دام‌های سیاه /گ

دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۳ بازدید
میزبانی با دام‌های سیاه

با آغاز فصل صید پرندگان مهاجر در تالاب‌های مازندران، چالش صید و محیط زیست، مهمانی و میزبانی گرم می‌شود

نشستی با موضوع شکار پرندگان مهاجر در فریدونکنار با حضور کارشناسان و نمایندگان تشکل های مردم نهاد و دو نفر از رکابزنان حامیان حیوانات از انجمن سبزچیا مریوان در بابل به همت بنیاد حریری برگزار شد.

با آغاز فصل صید پرندگان مهاجر در تالاب های مازندران، چالش صید و محیط زیست، مهمانی و میزبانی گرم می‌شود. در این میان منافع صیادان و تعارضات زیست محیطی از سویی سودجویان بحثی جدی می‌شود.

داریوش عبادی نماینده شبکه تشکل‌های مردم نهاد مازندران در این نشست با بیان اینکه دنیا فریدونکنار را سیاه چاله پرندگان مهاجر می‌داند؛ اظهار کرد: صید و کشتار پرندگان ارتباط مستقیمی با منافع اقتصادی مردم منطقه و استان دارد.

عبادی خاطر‌نشان کرد: باید برای صیادان پرندگان مهاجر در فریدونکنار شغل جایگزین پیدا کرد، هر چند در این زمینه چاره‌اندیشی نشده است.

وی با بیان اینکه پرندگان مهاجر می توانند حامل بیماری‌های زیادی باشند، اظهار کرد: بروز یک بیماری در پرندگان مهاجر می‌تواند کل صنعت مرغداری استان را با چالش مواجه کند لذا نباید به صید و شکار پرندگان مهاجر ساده نگریست.

عبادی بد‌نامی فریدونکنار در شکار پرندگان مهاجر را موجب آسیب رسیدن در نشانه‌های تجاری برنج تولیدی این منطقه دانست و تاکید کرد: نگاه نادرست به پرندگان مهاجر در استان موجب شده که در هیچ یک از 800 تالاب و آبندان مازندران شاهد حضور پرندگان مهاجر نباشیم.

نماینده شبکه تشکل‌های مردم نهاد مازندران با تاکید بر فرهنگ سازی درست به مردم منطقه فریدونکنار در عدم شکار پرندگان مهاجر، اظهار کرد: اگر مردم این شهرستان بدانند رویه نادرست عده‌ای قلیل موجب بروز بدنامی برای فریدنکنار و اقتصاد منطقه می‌شود، یقینا جلوی آن قرار می‌گیرند.

مسئول حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران نیز با بیان اینکه شکار پرندگان مهاجر در فریدونکنار از حالت معیشتی خارج و به حالت اقتصادی پیش رفته است، اظهار کرد: قرار نیست چارچوب‌های مجاز در شکار برداشته شود‌، بلکه مناقشه در سواستفاده از شکار است.

کوروش ربیعی تغییر کاربری، افزایش جمعیت و کاهش زیستگاه مطلوب پرندگان مهاجر را دلایل سوء استفاده برخی شکارچیان در شکار غیر مجاز دانست و تاکید کرد: وقتی تکنولوژی پیشرفت می‌کند، یقینا روش‌های شکارچیان نیز نسبت به گذشته به روز تر شده و تعداد کشتار را بیشتر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: پرندگان پذیرفته اند که به ازای از دست دادن بخشی از جمعیت مکانی امن برای استراحت و زاد و ولد داشته باشند.

ربیعی افزود: به دنبال ساز و کاری هستیم که علاوه بر انتفاع مردم، تالابی داشته باشیم که پرندگان مهاجر نیز در امنیت باشند.

وی با بیان اینکه جمعیت پرندگان مهاجر در تالاب بین‌المللی فریدونکنار در هیچ یک از تالاب‌های استان وجود ندارد، تاکید کرد: ایجاد دامگاه پرندگان همیشه سیاه نبوده، بلکه موجب شروع برخی فعالیت‌های مدنی در منطقه شده است.

این مسئول در ادامه خاطر نشان کرد: باید از جمعیت مردم محلی تالاب، کمیته‌ای تشکیل شود تا مدیریت و محافظت آن را بر عهده بگیرند.

مسئول حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه زنگ خطر در دامگاه‌های شکار فریدونکنار به صدا در آمده است، تصریح کرد: در مازندران شاهد بوده‌ایم که برای یک روز شکار صدها نفر شکارچی وارد دامگاه شده‌اند که این نگران کننده است.

وی تاکید کرد: آمارها و اخطارهای دریافتی از دامگاه‌های فریدونکنار واقعا نگران کننده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز با بیان اینکه سه دامگاه در فریدونکنار وجود دارد، اظهار کرد: این دامگاه‌ها معیشت 300 خانوار را شامل می‌شود که یقینا جزو شغل دوم آن ها خواهد بود.

محمود قاسم پوری حفاظت از حیات وحش را اعتباری برای کشورها دانست و تصریح کرد: حس رفتار مردم با وحوش، اعتبار و آبرو برای مردم آن منطقه است. ارتزاق 300 خانوار در دامگاه‌ها نباید به بهای کشتار پرندگان مهاجر باشد.

‌این استاد دانشگاه حضور پرندگان مهاجر را موجب ایجاد زمینه‌های اکو توریستی دانست و خاطرنشان کرد: دامگاه‌ها و کشتار پرندگان مهاجر موجب شده تا فرصت‌های توسعه گردشکری طبیعت نیز از بین برود.

قاسم پوری با بیان اینکه تالاب فریدونکنار به ظاهر اسم بین‌المللی دارد، تصریح کرد: حتی مسئولان به دلیل ملکی بودن دامگاه‌ها اجازه حضور در آن را ندارند و باید با هماهنگی قبلی وارد دامگاه شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: شکار پرندگان مهاجر در فریدونکنار از حالت سنتی با قدمت 140 ساله به سمت کشتار غیر‌مجاز و نگران کننده پیش رفته است

عضو شورای هماهنگی شبکه تشکل های مردم نهاد مازندران نیز با بیان اینکه موضوع کشتار است نه شکار، اظهار کرد: بخش ناچیزی از شکار غیر مجاز دلیل معیشتی دارند و عمده دلیل ‌طمع ورزی برخی از شکارچیان است.

مسعود مولانا گفت: واقعا نگران کننده است که بخش قابل توجهی از پرندگان مهاجر در استان شکار می‌شوند.

وی وضعیت نامناسب اقتصادی را دلیل رویه نادرست شکارچیان در کشتار پرندگان مهاجر دانست و تاکید کرد: یکی از راهکارهای جلوگیری از کشتار پرندگان مهاجر تلفیق کار فرهنگی و اجتماعی با اعمال قانون است.

عضو شورای هماهنگی شبکه تشکل های مردم نهاد مازندران در ادامه خاطرنشان کرد: این مهم با برنامه ریزی 3 تا 5 ساله محقق خواهد شد که نیازمند توجه و اراده مسئولان است.

مولانا مسئول اصلی بی توجهی به کشتار پرندگان در فریدونکنار را استانداری دانست و تصریح کرد: استانداری مازندران هیچ کاری برای جلوگیری از کشتار پرندگان مهاجر در فریدونکنار‌ نکرده است.

عضو شورای هماهنگی شبکه تشکل‌های مردم نهاد مازندران در ادامه تاکید کرد: تاکنون جلسه‌ای در استانداری جهت جلوگیری از کشتار پرندگان مهاجر برگزار نشده است، بی آبرویی است که فریدونکنار در دنیا به عنوان سیاه چاله پرندگان مهاجر شناخته شود.

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید