رونق صید و اشتغال در بندر زرآباد کنارک

دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۳ بازدید
رونق صید و اشتغال در بندر زرآباد کنارک

فعالیت 50 فروند لنج و 200 فروند قایق در بندر صیادی و گردشگری شهید رضایی کلات بخش زرآباد کنارک در سیستان وبلوچستان با اشتغال مستقیم بیش از 2 هزار نفر نقش مهمی در توسعه، اشتغالزایی و تامین آبزیان منطقه دارد

بنادر صیادی شهرستان های چابهار و کنارک ظرفیت های فراوانی برای اشتغالزایی و صید انواع آبزیان دارند بطوری که در 20 سال اخیر 24 هزار شغل در حوزه شیلات ایجاد شده است.
وجود 11 بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل بنادر طیس، شهرکنارک، رمین، کلات زرآباد، پُزم، هفت تیرچابهار، بریس، گواتر، جُد، تَنگ و پسابندر در حوزه شهرستانهای چابهار و کنارک برای صید و صیادی نشان از نقش مهم این شهرستانها در ایجاد اشتغال و بهره گیری از نعمات خدادادی دریا و اقیانوس است.

در این بنادر 930 فروند لنج و هزار و 400 فروند قایق صید و صیادی با حدود 24 هزار نفر صیاد دائمی و فصلی در قالب 34 تعاونی صیادی در حوزه اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان فعالیت دارند.
بندر صیادی زرآباد که در همجواری روستای کلات واقع شده است و به همین نام (بندرصیادی کلات زرآباد) شهرت دارد سالها با مشکلات متعددی از جمله آسفالت نشدن جاده منتهی به روستا و اسکله رو به رو است.
شماری از معتمدان و ساکنان این روستا در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از مسئولان توجه و رسیدگی بیشتر به مشکلاتشان را خواستار شدند.
احمد بندوزهی یکی از معتمدان روستای کلات اظهار داشت: از سال 1379 چشم انتظار آسفالت تنها هشت کیلومتر راه از روستای کلات به بندر صیادی زرآباد هستیم ولی پیگیری های مکرر از طریق مسئولان مختلف استانی و کشوری راه به جایی نبرده است.
وی افزود: دکل تلفن همراه در اسکله کلات زرآباد وجود ندارد و صیادان با مشکلات نبود آنتن دهی تلفن همراه و خدمات اینترنت مواجه هستند.
عبدالواحد عبدالهی نیز اظهار داشت: راه دسترسی به بندر صیادی، فاقد پل و آب نمای استاندارد است و در کمترین بارندگی راه عبوری خسارت دیده و باعث قطع رفت و آمد وسائط نقلیه و خودروهای حامل ماهی می شود.
وی رسوب گیری دهانه این بندر صیادی را از دیگر مشکلات عنوان و خاطرنشان کرد: آسفالت جاده بندر زرآباد به روستای کلات، استقرار پایگاه اورژانس، اختصاص پزشک و احداث جایگاه سوخت برای کامیون ها و خودروها از دیگر ضرورت های این منطقه است.
مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در چابهار اظهار داشت: شهرستان های ساحلی چابهار وکنارک و به ویژه بخش زرآباد علاوه بر توانمندی و ظرفیت در حوزه های کشاورزی و گردشگری، پتانسیل خوبی در زمینه صید وصیادی دارند و احداث بندر زرآباد برای ایجاد اشتغال و صید ماهی و میگو از ضرورت های مهم است.
هدایت الله میرمرادزهی افزود: عملیات اجرایی بندر صیادی زرآباد در سال 1383 آغاز شده و در سال 1390 با سرمایه گذاری 470 میلیارد ریالی افتتاح و بهره برداری شده است.
وی بیان کرد: طول موج شکن اصلی بندر صیادی زرآباد 371 متر و موج شکن فرعی 101 متر و طول اسکله شناورها 537 متر است.
وی ادامه داد: به منظور حل مشکلات مردم در زمینه لایروبی بندر، احداث جایگاه سوخت، آسفالت راه ورودی و خروجی روستای کلات به بندر صیادی زرآباد و حل مشکلات شناورهای فاقد مجوز پیگیری های لازم صورت گرفته و بزودی برخی از مشکلات براساس اولویت مرتفع خواهد شد.
بخش زرآباد شهرستان کنارک به مرکزیت شهر زرآباد در منتهی الیه جنوب غربی استان سیستان بلوچستان، با جمعیت حدود 21 هزار نفر و وسعت سه هزار و 800 کیلومترمربع و دارا بودن 75 کیلومتر مرز آبی با دریای عمان (مَکُّران) در فاصله 170 کیلومتری مرکز شهرستان کنارک واقع شده است.
به گزارش ایرنا، سیستان وبلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.
کنارک در 640 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان و در ساحل دریای عمان واقع شده است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید