ارسال محصولات شیلات ایران به رومانی و گوشت قرمز رومانی به ایران

سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۷۱ بازدید
ارسال محصولات شیلات ایران به رومانی و گوشت قرمز رومانی به ایران

سفیر رومانی گفت: در سفر وزیر کشاورزی رومانی در سال ۲۰۱۶ به ایران پیشنهاد ارسال محصولات شیلات ایران به رومانی و ارسال گوشت قرمز رومانی به ایران مطرح شد

آدریان کوزیانسکی در دیدار با معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی اظهار داشت: ایران و رومانی ظرفیت‌های خفته‌ای دارند که باید احیا و از آن استفاده شود.

وی افزود: بررسی‌های لازم انجام شده و بر اساس آن پنج زمینه همکاری در زمینه‌های آی‌تی، کشاورزی، توریستی، حمل و نقل و انرژی با ایران درنظر گرفته شده که هرکدام از این زمینه‌ها زیرمجموعه و زیرشاخه‌هایی دارد و باید فعالان هر حوزه شناسایی شوند.

سفیر رومانی تصریح کرد: رومانی نظر مثبتی برای ورود به پروژه خلیج‌فارس و حمل و نقل به دریای سیاه دارد و در واقع این منطقه کریدور حمل و نقل به شمار می‌رود که می‌توان محصولات دو طرف از این محل حمل شود.

کوزیانسکی بیان کرد: رومانی دارای یک بندر بزرگ به منظور منتقل کردن محصولات دارد البته تمامی محصولات دو طرف باید از آذربایجان و گرجستان عبور کند و به مقصد برسد.

وی ادامه داد: ایران و رومانی در زمینه ساخت اتومبیل و واگن همکاری خوبی داشته‌اند و در حال حاضر این همکاری و تعامل قطع شده و می‌توان بواسطه ظرفیت‌های استان مرکزی این حوزه را احیا کرد.

سفیر رومانی خاطرنشان کرد: در سفر وزیر کشاورزی رومانی در سال 2016 به ایران پیشنهاد ارسال محصولات شیلات ایران به رومانی و ارسال گوشت قرمز رومانی به ایران مطرح شد و حتی در سال‌های گذشته تبادلاتی در حوزه ذرت و گندم انجام می‌گرفت و در این سفر مشترک در بحث آبیاری هم همکاری خوبی انجام شد.

کوزیانسکی خاطرنشان کرد: رومانی جزو پنج کشور نخست دنیا در امر سرعت اینترنت است و زیرساخت‌های مناسبی در این عرصه در اختیار داریم که می‌تواند به تعاملات مشترک بینجامد.

وی اضافه کرد: رومانی در گذشته خریدار نفت ایران بوده اما به سبب اینکه امروز واردکننده نفت نیست می‌تواند خریدار محصولات نفتی و پتروشیمی ایران باشد.

سفیر رومانی بیان کرد: از زمان امضای برجام توسعه تعاملات افزایش یافته است به نحوی که حجم مبادلات ایران و رومانی در اواخر سال 2015 حدود 300 میلیون دلار بوده است که این رقم در اواخر 2017 به 500 میلیون دلار افزایش یافت و نشانگر ظرفیت‌های بسیار جهت همکاری است

منبع : تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید