توصیه‌هایی در خصوص خرید و نگهداری ماهی قرمز در ایام عید

چهار‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۸ بازدید
توصیه‌هایی در خصوص خرید و نگهداری ماهی قرمز در ایام عید

مسؤول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به نزدیک شدن ایام عید توصیه‌هایی در خصوص خرید و نگهداری ماهی قرمز برای مردم ارائه کرد

پگاه رستمی صبح امروز در جمع اصحاب رسانه از ویژگی‌های ماهی قرمز یاد کرد و اظهار داشت: این ماهی اگرچه در اکثر کشورهای جهان حتی آمریکا نیز وجود دارد، اما بومی چین، ژاپن و هنگ‌کنگ است و البته چندسالی است که به سفره نوروز ایرانی‌ها نیز راه پیدا کرده است.

وی عمر این ماهی در شرایط مناسب را حدود 20 سال دانست و افزود: اما به دلیل شرایط نگهداری، این ماهی‌ها معمولا نهایتا بیش از 6 تا هشت سال زنده نمی‌مانند.

مسؤول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه ادامه داد: دمای مناسب برای نگهداری این ماهی نیز 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد است و نگهداری ماهی قرمز در دمایی بالاتر از این دما به ماهی آسیب می‌زند.

وی بهترین ظرف برای نگهداری ماهی قرمز را ظرف با سطح وسیع اعلام کرد و یادآور شد: برای ظرف نگهداری ماهی نسبت سطح به حجم از اهمیت بیشتری برخوردار است.

رستمی گفت: آب مورد نیاز برای هر ماهی یک تا 2 لیتر است و قبل از اینکه بخواهیم آب ماهی را عوض کنیم باید آب را 24 ساعت در ظرف با دهانه بزرگ در هوای معمولی قرار دهیم تا کلرزدایی شده و با محیط هم دما شود.

به گفته این مسؤول، عوض کردن آب ماهی در صورتی که ظرف مناسب باشد باید 2 تا سه بار در هفته انجام شود، اما اگر ظرف کوچک باشد باید هر روز یا یک روز در میان آب ماهی را عوض کرد.

رستمی بیان کرد: ظرف نگهداری ماهی نیز باید به صورت دوره‌ای با محلول نمک طعام و آب ضدعفونی شود و میزان مصرف نمک نیز سه گرم در یک لیتر باشد.

وی گفت: اگر بخواهیم ماهی جدیدی را هم به ظرف ماهی‌های قبلی اضافه کنیم باید آن را یک هفته از سایر ماهی‌ها جدا نگهداری کنیم و وقتی که مطمئن شدیم مشکلی ندارد ان را منتقل کنیم.

مسؤول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه غذادهی به ماهی نیز باید 2 نوبت در روز صورت گیرد، یادآور شد: میزان غذا باید به اندازه‌ای باشد که ماهی همه غذا را مصرف کنند و چیزی ته ظرف باقی نماند.

وی بهترین غذا برای ماهی را غذای کم پروتئین با کربوهیدارت زیاد دانست.

رستمی درباره خرید ماهی نیز به افراد توصیه کرد ماهی را از مراکز معتبر تهیه کنند و از خرید از فروشندگانی که تعداد زیادی ماهی را به صورت متراکم و شرایط بد نگه می‌دارند خودداری کنند.

این مسئول اضافه کرد: ماهی باید ظاهر سالم و تحرک مناسب داشته باشد و از خرید ماهی با باله تاخورده، ماهی که اطراف دهن و روی بدن لکه پنبه مانند دارد، ماهی با فلس و پوست زخمی و لکه‌دار، ماهی با چشم بیرون‌زده و ماهی که پولک آن ریخته و بی‌قرار است، خودداری شود.

وی با اشاره به اینکه افراد به‌خصوص کودکان و سالمندان باید تا حد امکان از دست زدن به ماهی اجتناب کنند، بیان کرد: اگر دست فرد به ماهی خورد باید قبل از تماس آن با چشم، دهن و صورت دست را حتما با آب و صابون شست‌و‌ شو دهد.

وی در پایان به از افراد خواست بعد از نوروز برای جلوگیری از انتقال بیماری به ماهیان وحشی و حفظ شرایط طبیعی اکوسیستم از رها کردن ماهی قرمز در آب‌های آزاد خودداری کرده و آن را در حوضچه‌ها و یا استخرها‌ی بسته بیندازند و اگر ماهی در این مدت مرد آن را در کیسه یا روزنامه پیچیده و دور بیندازند

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید