قزل آلا برندی برای شهرستان سوادکوه است

چهار‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۵ بازدید
قزل آلا برندی برای شهرستان سوادکوه است

رئیس اداره شیلات سوادکوه گفت: ماهی قزل آلای تولیدی در شهرستان جزو بهترین محصولات شیلاتی و برند خوبی برای شهرستان است

حمدمهدی عباس‌زاده ، در حاشیه برگزاری جشنواره عرضه و طبخ آبزیان در سوادکوه با اشاره به اینکه این جشنواره برای اولین بار در سطح شهرستان سوادکوه در حال برگزاری است، گفت: این جشنواره از صبح با کلاس‌های آموزشی و عرضه آبزیان آغاز، در ادامه برنامه داوری غذاهای طبخ شده و بعدازظهر نیز، اختتامیه جشنواره خواهد بود.

رئیس اداره شیلات شهرستان سوادکوه، با اشاره به پایین بودن سرانه مصرف آبزیان در کشور و استان، هدف از برگزاری این جشنواره را فرهنگ‌سازی مصرف آبزیان و بالا بردن سرانه مصرف آن برای ارتقا سلامت جامعه برشمرد.

وی ادامه داد: در منطقه سوادکوه به دلیل اینکه بسیاری از مردم دام‌پرور هستند، رژیم غذایی گوشت قرمز از دیرباز در غذای آنها نقش پررنگی داشته و تلاش‌های صورت گرفته بر این است تا سرانه مصرف آبزیان را در این شهرستان به حد مطلوب برسانیم.

عباس‌زاده با بیان اینکه اداره کل شیلات آبزیان مازندران چند سالی است که رتبه نخست تولید آبزیان کشور را دارد، به انجام برنامه‌های مدون در بحث تولید و عرضه اشاره و از جمله این برنامه‌ها به برگزاری جشنواره‌های اینچنینی اشاره کرد.

وی اقلیم شهرستان سوادکوه را برای پرورش ماهیان سردآبی مناسب دانست و این امر را در کنار وجود محور مواصلاتی تهران – شمال، فرصت خوبی برای تولید و عرضه ماهیان در شهرستان دانست.

این مسئول با اشاره به کیفیت‌ بالای ماهی قزل‌آلای سوادکوه، آن را جزو بهترین قزل‌آلای استان برشمرد و افزود: قزل‌آلای سوادکوه می‌تواند برند خوبی برای شهرستان باشد.

رئیس اداره شیلات شهرستان سوادکوه در رابطه با دلیل مرغوبیت قزل‌آلای سوادکوه گفت: اقلیم سوادکوه به پرورش ماهیان سردآبی نزدیک است و همچنین، این شهرستان دارای منابع آبی سالمی بوده و تراکم مزارع و سایت‌سلکشن به‌صورتی انجام شده که از هم فاصله داشته و آلودگی‌ها به‌هم منتقل نمی‌شود و همین امر موجب وجود حداقل استرس در ماهی‌ها و عدم استفاده از دارو در پرورش ماهی و در نهایت افزایش کیفیت گوشت آنها شده است.

وی تولید آبزیان سال گذشته در شهرستان سوادکوه و سواکوه شمالی را مجموعا هزار تن برشمرد و افزود: در سال آینده مزرعه ۱۱۰ تنی و یک مزرعه ۴۰ تنی در سوادکوه به بهره‌برداری خواهد رسید و در سوادکوه شمالی نیز در پایین‌دست سد البزر ۷ مزرعه مورد موافقت قرار گرفته که اگر ۵۰درصد آنها به بهره‌برداری برسد، سال آینده تا ۴۰ درصد افزایش تولید آبزیان را در منطقه خواهیم داشت.

عباس‌زاده با بیان اینکه کمتر از دو سال از استقرار اداره شیلات در شهرستان سوادکوه می‌گذرد، هدف از اسقرار آن را رشد فعالیت‌های آبزی‌پروری در منطقه برشمرد و گفت: شیلات در سوادکوه بخش نوپایی بوده و نیازمند کار بیشتر برای ارتقا است.

وی با بیان اینکه قالب شهرستان‌های استان دارای توناژ بالای تولید ماهیان گرم‌آبی هستند، خاطرنشان کرد: اما در سوادکوه بیشتر پرورش ماهیان سردآبی انجام می‌شود و همچنین، این شهرستان دارای پتانسیل خوبی در پرورش زالو است.

رئیس اداره شیلات شهرستان سوادکوه با بیان اینکه اشتغال در پرورش آبزیان معمولاً پایدار است، بر تسهیل شرایط برای ورود به این عرصه تأکید کرد و افزود: در سوادکوه هیچ مزرعه غیرفعال نداریم و ۱۱۲ نفر به‌طور مستقیم در مزارع پرورش ماهی این شهرستان شاغل هستند.

وی با اشاره به عبور محور ترانزیتی از این شهرستان، بر ایجاد شرایط عرضه آبزیان تأکید کرد و این امر را نیازمند هماهنگی میان شیلات، دامپزشکی، محیط زیست، منابع طبیعی و مسئولان اجرایی شهرستان دانست.

عباس‌زاده به عرضه مویرگی ماهی در شهرستان اشاره کرد و گفت: به این معنا که به واسطه تردد بالای مسافران از مسیر می‌توانیم عرضه ماهی را در تمام مغازه‌ها داشته باشیم تا موجب ایجاد رونق اقتصادی در شهرستان گردد.

وی با تأکید بر اینکه ماهی قابل تلفیق با گردشگری است، از جمله راهکارها برای ایجاد تقاضا و امکان عرضه به برگزاری جشنواره‌های صید و طبخ ماهی در شهرستان اشاره و بر خواست، تلاش و همراهی مردم و مسئولان شهرستان تأکید کرد

منبع : مهر

دیدگاه خود را بیان کنید