معادن خراسان‌جنوبی، ظرفیتی برای تولید افزودنی‌های خوراک دام، طیور و آبزیان

دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۵ بازدید
معادن خراسان‌جنوبی، ظرفیتی برای تولید افزودنی‌های خوراک دام، طیور و آبزیان

رئیس اداره تشخیص و درمان دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: خراسان‌جنوبی با داشتن معادن متعدد، ظرفیت مناسبی برای تولید افزودنی‌های خوراک دام، طیور و آبزیان دارد

ابوذر احمدی با اشاره به اهمیت افزودنی‌های خوراک دام و طیور در جذب سموم، اظهار کرد: افزودنی‌ها، طیف وسیعی از مواد را شامل می‌شوند که دارای قابلیت‌های متفاوتی هستند.

وی ادامه داد: از این قابلیت‌ها می‌توان به قابلیت محرک رشد دام و طیور بودن آن‌ها و همچنین جذب سموم موجود در خوراک دام و طیور مانند مواد معدنی، توکسین بایندرها(بنتونیت، توکسین بایندرهای چند جزئی) اشاره کرد.

رئیس اداره تشخیص و درمان دامپزشکی خراسان جنوبی افزود: خراسان‌جنوبی دارای معادن غنی مواد معدنی و بنتونیت است که با دارا بودن این ظرفیت و با توجه به واردات برخی از این افزودنی‌ها، در صورت تولید این محصولات در استان علاوه بر این که بر اقتصاد استان تأثیر مثبتی خواهد گذاشت، نقش بسزایی نیز در راستای اقتصاد مقاوتی ایفا خواهد کرد.

احمدی بیان کرد: تولید این مواد باید زیر نظر سازمان دامپزشکی کشور و با دریافت مجوزها و پروانه‌های لازم صورت گیرد چرا که تولید این محصولات با نمونه‌گیری‌های دوره‌ای و PMS از نظر فلزات سنگین و آلودگی‌های میکروبی رصد می‌شوند.

وی اظهار کرد: از تمامی شرکت‌های تولیدی مواد معدنی در سطح استان که توان تولید محصولات قابل استفاده در خوراک دام، طیور و آبزیان را دارند درخواست می‌کنیم در صورت داشتن توان و تمایل تولید این محصولات به اداره‌کل دامپزشکی استان مراجعه و با دریافت مجوزهای لازم، اقدام به تولید این محصولات کنند.

رئیس اداره تشخیص و درمان دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر چند شرکت در سطح استان پیگیری‌های لازم را برای اخذ پروانه‌های لازم انجام داده‌اند که تاکنون دو پروانه ساخت این محصولات صادر شده و سه پروانه ساخت دیگر نیز در مراحل پایانی صدور پروانه قرار دارد.

احمدی یادآور شد: تولید و عرضه این محصولات بدون اخذ مجوزهای لازم از سازمان دامپزشکی کشور عرضه خارج از چرخه محسوب شده و پیگرد قانونی دارد

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید