دریایی که فک های خزری را می کشد، چه بر سر ماهی های خزری خواهد آورد؟!

دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۰ بازدید
دریایی که فک های خزری را می کشد، چه بر سر ماهی های خزری خواهد آورد؟!

به اعتقاد جانورشناسان، این گونه جانوری در حال انقراض از پوست کلفت ترین آبزیان دریای خزر است! تصور کنید حجمی از آلودگی که بتواند این جانور را به مرگ بکشاند، چه بر سر ماهی های خزری خواهد آورد؟

طی ماه های اخیر اخباری در خصوص مرگ فُک های خزری، تنها پستاندار دریای خزر که البته در معرض انقراض هم می باشد، منتشر شده است.

در شرایطی که گفته می شود علت اصلی مرگ فک های خزری، ضرب و شتم آنان توسط صیادان غیرمجاز است اما افزایش مرگ آن ها در روزهای اخیر و عدم وجود علایمی که دلالت بر ضرب و شتم آنان داشته باشد، فرضیه مرگ بر اثر افزایش آلودگی را قوت می بخشد. به نظر می رسد آلودگی فزاینده دریای خزر، بی تاثیر در مرگ این پستانداران خزری نبوده است.

در همین راستا یکی از کارشناسان حوزه محیط زیست در گفتگو با خبرنگار خزرآنلاین در خصوص بحث آلودگی آب دریای خزر و تاثیر آن بر حیات این پستاندار در حال انقراض، گفت: ایران کمترین سهم از آلایندگی آب دریا را نسبت به سایر کشورهای حاشیه دریای خزر داراست.

شکیبا ادامه داد: علیرغم طول ساحلی دریای خزر در ایران و ریخته شدن فاضلاب خانگی به داخل آن، هنوز هم ایران کمترین سهم از آلودگی آب دریای خزر را دارد. بحث اصلی آلودگی آب دریا موضوع آلودگی نفتی است که مخاطرات بسیاری را بوجود آورده است.

این کارشناس حوزه محیط زیست افزود: اگر این روند به همین صورت پیش برود قطعا شرایط خوبی را شاهد نخواهیم بود و اصلاح آن نیازمند یک عزم جدی توسط تمامی کشورها و مسئولین آنان است. ادامه این روند تمامی موجودات زنده داخل دریای خزر از جمله فُک خزری و ماهیان خاویاری را با مشکلات بسیاری مواجه خواهد کرد و این موضوع که استحصال ماهیان خاویاری هر سال رو به کاهش است، نشان دهنده آن است که حجم آلودگی دریای خزر نگران کننده است.

وی در خصوص اینکه در تلف شدن فُک های خزری چه موضوعی بیشتر اثر گذار است، گفت: تمامی عوامل از جمله آلودگی دریایی، ضرب و شتم توسط صیادان، گرمازدگی در فصول گرم سال و... در این موضوع دخیل است و ممکن است مسائل دیگری نیز وجود داشته باشد که موجب تلف شدن این گونه ارزشمند دریایی باشد.

در پایان باید گفت به اعتقاد جانورشناسان، این گونه جانوری در حال انقراض از پوست کلفت ترین آبزیان دریای خزر است! تصور کنید حجمی از آلودگی که بتواند این جانور را به مرگ بکشاند، چه بر سر ماهی های خزری خواهد آورد؟

منبع : خزر آنلاین

دیدگاه خود را بیان کنید