افزایش ۶۰ درصدی صید میگوی دریایی در سال جاری

شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۸ بازدید
افزایش ۶۰ درصدی صید میگوی دریایی در سال جاری

در حالی که صید پاییزه همچنان ادامه دارد، در سال جاری صید میگو تاکنون از افزایش ۶۰ درصدی برخوردار بوده است.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران امروز درباره میزان صید میگوی دریایی که در سه استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان گفت: فصل صید میگوی دریایی تابستانه در استان‌های خوزستان و بوشهر به‌صورت همزمان از پنجم مردادماه آغاز و تا ششم شهریورماه ادامه خواهد داشت که در سال جاری در مدت این ۳۳ روز یک‌هزار و ۶۷۶ تن میگو از دریا صید شد که میزان صید در مقایسه با مدت مشابه گذشته از رشد ۳۰ درصدی برخوردار بود.

مختار آخوندی افزود: در استان خوزستان نیز ۶۸۰ تن میگو صید شده است که تا این تاریخ از رشد ۲۳ درصدی برخوردار شد.

وی تأکید کرد: در سال گذشته مدت صید در استان خوزستان ۴۳ روز بود و امسال به ۳۳ روز کاهش یافت، اما میزان صید از رشد ۳۳ درصدی برخوردار بود.

آخوندی اجرای طرح دریابست در ۲۰ روز را علت افزایش صید برشمرد و ادامه داد: طرح دریابست کمک کرد که میگوها به وزن ایده‌آل برسند و بدین‌ترتیب از صید در زمان‌های فوق جلوگیری به‌عمل آمد.

ثبات ذخایر میگوی دریایی در کشور

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران درباره فصل دوم صید میگوی دریایی که پاییزه نامیده می‌شود، بیان کرد: صید پاییزه در استان هرمزگان از ۱۱ مهرماه شروع شده و تا ۲۰ آذرماه ادامه خواهد داشت که تاکنون دوهزار و ۴۲ تن صید در استان هرمزگان را شاهد بوده‌ایم که در مقایسه با مدت مشابه گذشته از رشد ۲۳ درصدی برخوردار است.

وی یادآور شد: در فصل پاییز در این استان ۱۰ روز دریابست اعلام شد و در استان هرمزگان نیز شاهد افزایش صید بوده‌ایم که در مقایسه با میانگین پنج سال گذشته از رشد ۶۴ درصدی برخوردار شده است و در مقایسه با میانگین ۱۰ سال گذشته میزان صید در سال جاری از رشد ۳۷ درصدی برخوردار شده است که این اعداد نشان می‌دهد ذخایر میگو از ثبات نسبی برخوردار است.

آخوندی عنوان کرد: فصل صید میگوی پاییزه در استان خوزستان نیز از ابتدای آبان‌ماه آغاز و تا ۲۰ آذر ادامه خواهد داشت و بر اساس گزارش‌های رسیده، از ابتدای فصل صید تا ۱۲ آذرماه سال جاری، یک‌هزار و ۹۹۴ تن میگو از دریا صید شده است که در مقایسه با مدت مشابه گذشته بیش از سه برابر افزایش صید داشته‌ایم.

وی خاطرنشان ساخت: گونه‌های صیدشده در استان خوزستان شامل ۸۰ درصد سفید، ۱۸ درصد سرتیز و دو درصد ببری است و در استان بوشهر نیز ۷۱ درصد گونه صیدشده از نوع ببری و ۲۹ درصد سفید است. در استان هرمزگان نیز ۷۱ درصد گونه‌های صیدشده از نوع موزی و درشت و ۲۹ درصد را گونه سرتیز و گِنتِک تشکیل داده است.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران اضافه کرد: ارزیابی که می‌شود تا این تاریخ از کل صید میگوی کشور داشت، حاکی از آن است که از افزایش ۶۰ درصدی نسبت به سال گذشته برخوردار هستیم که این مقدار صید میگوی دریایی مجاز را شامل می‌شود.

آخوندی معتقد است: سالانه هشت تا ۱۰ هزار تن میگو از آب‌های خوزستان، هرمزگان و بوشهر هرساله برداشت می‌شود که امسال به‌طور قطع از افزایش برخوردار خواهد بود.

وی اظهار کرد: در استان خوزستان ۴۷۸ فروند لنج و ۳۲۶ فروند قایق در صید میگوی امسال فعال بودند که تعداد روزهای دریاروی از رشد ۳۶ درصدی برخوردار بوده است؛ به‌گونه‌ای که ۱۰ هزار و ۵۰۰ روز دریاروی در این استان را شاهد بودیم.

به گفته آخوندی، در استان بوشهر نیز ۴۹۳ فروند لنج و ۴۸۸ فروند قایق در زمینه صید میگو فعال بودند و در استان هرمزگان نیز تعداد لنج‌های فعال ۱۷۷ فروند گزارش شده است.

وی در پایان درباره قیمت میگو با توجه به افزایش صید در سال جاری گفت: در استان خوزستان که میزان صید با افزایش روبه‌رو بوده است، میزان قیمت در مقایسه با سال گذشته با هشت تا ۱۰ درصد کاهش برخوردار بوده است؛ به‌گونه‌ای که سر اسکله قیمت این آبزی از ۲۵ تا ۲۹ هزار تومان مورد معامله قرار می‌گرفت

منبع : ایانا

دیدگاه خود را بیان کنید