۴۱۳ میلیون دلار آبزی از سراسر کشور صادر شد

پنج‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۵ بازدید
۴۱۳ میلیون دلار آبزی از سراسر کشور صادر شد

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت سازمان شیلات کشور گفت: کل ظرفیت تولیدات آبزیان کشور یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن با ۴۲ مورد انواع آبزی پروری است

حمزه رستم پور صبح امروز در نشست تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی که با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس و استاندار لرستان در خرم‌آباد برگزار شد اظهار داشت: کل ظرفیت تولیدات آبزیان کشور یک میلیون و 100 هزار تن با 42 مورد انواع آبزی پروری است.

وی با بیان اینکه در کل جهان صید صیادی متوقف شده است و آبزی پروری اولویت اصلی تولیدات آبزیان است، خاطرنشان کرد: اگر صید ماهی امروزه صورت می‌گیرد در فراساحلی انجام و در آب‌های بین‌المللی صورت می‌گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت سازمان شیلات با بیان اینکه سرانه مصرف آبزیان در کشور ما 10.6 کیلوگرم است افزود: این در صورتی است که سرانه مصرف آبزیان در کل دنیا 20 کیلوگرم است.

رستم پور با اشاره به اینکه صادرات آبزیان به خارج از کشور 413 میلیون دلار بوده است، تصریح کرد: 223 هزار نفر شغل مستقیم در حوزه آبزی پروری در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به میانگین ماهی‌های سردآبی در کشور، اظهار داشت: این میانگین در کشور ما 20 تا 30 کیلوگرم در هر متر مربع است و این در صورتی است که میانگین جهانی 100 کیلوگرم در هر متر مربع است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت سازمان شیلات با اشاره به اینکه در بحث پرورش ماهی در قفس در سال 95 ده هزار تن تولیدات داشته‌ایم عنوان کرد: طی سال جاری این میزان به 20 هزار تن افزایش خواهد یافت.

رستم پور تصریح کرد: لرستان در دهه 80 مطالعات اولیه را در خصوص آبزی پروری انجام داده است و تا 100 هزار تن ظرفیت تولید دارد.

وی به تولیدات ماهیان خاویاری هم اشاره کرد و گفت: امروزه در حاشیه دریای خزر صید ماهی خاویار ممنوع است و به همین سبب صادرات در این خصوص وجود ندارد لذا هدف ما به سمت پرورش ماهیان خاویاری روی پیدا کرده است و در استان لرستان نیز یک مجتمع ماهیان خاویاری در دست افتتاح است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت سازمان شیلات کشور عنوان کرد: استان لرستان در بحث تولیدات آبزی پروری بایستی حداقل به 50 هزار تن تولید برسد.

رستم‌پور با بیان اینکه سال گذشته مصرف آبزیان در لرستان کم بوده است افزود: میانگین کشوری 10.6 کیلوگرم است اما در لرستان این میانگین حدود 5 کیلوگرم بوده است که بایستی به میانگین کشوری برسد

منبع : تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید