لایروبی بندرهای صیادی چابهار و کنارک علت افزایش صید ماهی و اشتغال می گردد

پنج‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۸ بازدید
لایروبی بندرهای صیادی چابهار و کنارک علت افزایش صید ماهی و اشتغال می گردد

فعالیت در بخش صید و پرورش ماهی و میگو در چابهار توان دارد بخش زیادی از مشکلات اشتغال در چابهار و کنارک را رفع کند.

عادل آذر روز پنجشنبه بعد از بازدید از نوار ساحلی، بندرهای صیادی و حجم های شیلاتی و اقتصادی چابهار گفت: چابهار علاوه بر مجال های بیشمار اقتصادی، گردشگری، صنعتی، حجم های بسیاری در راستای صید ماهی و پرورش میگو دارد.
وی اضافه کرد: فعالیت در بخش صید و پرورش ماهی و میگو در چابهار توان دارد بخش زیادی از مشکلات اشتغال در چابهار و کنارک را رفع کند.
وی حضور سرمایه گذاران داخلی و بیگانه در چابهار را عامل پیشرفت و توسعه این منطقه عنوان نمود و اظهار کرد: مسئولین ملی و محلی باید زمینه های حضور سرمایه گذاران را در این نقطه از ایران اسلامی مهیا کنند.

ریاست دیوان محاسبه های کشور با اشاره به بازدید خود از حجم های شیلاتی نوار ساحلی چابهار- گواتر گفت: با بهره گیری از حجم اقتصاد دریا کانون میتوان مشکل اشتغال این منطقه را رفع کرد.
آذر اضافه کرد: مسائل و مشکلات حوزه شیلات بویژه لایروبی بندرهای صیادی چابهار را پیگیری خواهم کرد.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان مخصوص چابهار نیز در اظهار کرد و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: صیادان این منطقه با مشکلات زیادی مواجه می باشند به به صورتی که زیادی از آنها به سبب دیرکرد در لایروبی بندر بریس دست از کار کشیده اند.
ایوب درویشی اضافه کرد: چابهار در راستای شاخص های توسعه انسانی با مشکلات زیادی رو به رو هست به به صورتی که بیشتر از ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر در حاشیه این شهر بدون برق، آب، طرح هادی، فضای آموزشی و ابزارها بهداشتی و درمانی می باشند. مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۱۱ بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید دربردارنده بندرهای تیس، کنارک، رمین، زرآباد، پزم، چابهار، بریس، گواتر، جد، تنگ و پسابندر در حوزه شهرستان های چابهار و کنارک برای صید و صیادی فعال می باشند.
هدایت الله میرمرادزهی گفت: ۲ هزار و ۳۳۰ شناور دربردارنده ۹۳۰ فروند لنج و هزار و ۴۰۰ فروند قایق صید و صیادی با حدود ۲۴ هزار نفر صیاد دائمی و فصلی در قالب ۳۴ تعاونی صیادی در حوزه اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان فعالیت دارند.
وی دنبال کرد: لایروبی بندرهای صیادی چابهار و کنارک، ساخت ایستگاه آتش نشانی، بهسازی، زیباسازی، آسفالت مسیر ورودی، خروجی، محوطه و روشنایی معابر ضروری هست تا داعیه صیادان برای کار و فعالیت دوچندان گردد.
وی با اظهار اینکه منطقه گواتر با استعداد پرورش میگو هست، اظهار کرد: هم اینک سایت پرورش میگو با هدف افزایش تولید میگو و ایجاد اشتغال محلی در رودیک چابهار با همکاری بخش خصوصی در حال ساخت هست.
وی از حضور ریاست دیوان محاسبه های کشور و ارزیابی مشکلات شیلاتی تشکر نمود و اضافه کرد: هنگامی مسئولین کشوری از نقاط متفاوت بازدید می کنند خوب تر توان دارند مسائل و مشکلات مردم را مورد رسیدگی قرار دهند.

عادل آذر ریاست دیوان محاسبه های و هیات همراه در عزیمت ۲ روزه خود به چابهار از طرح های متفاوت مثل بندرهای شهید بهشتی و شهید کلانتری، مجتمع پتروشیمی، بندرهای صیادی رمین، بریس و پسابندر، طرح پرورش میگو گواتر و رودیک، نوار ساحلی چابهار- پسابندر و منطقه های گردشگری از نزدیک بازدید و مسائل و مشکلات این بخش ها را مورد ارزیابی قرار داد.
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان طبق سرشماری آبان ماه سال ۱۳۹۵ با جمعیت ۲۸۳ هزار و ۲۰۴ نفر و ۴۸ هزار و ۱۴۷ خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل هست.

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید