نقش آفرینی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی در توسعه كشاورزی پایدار منطقه مكران

دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۱ بازدید
نقش آفرینی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی در توسعه كشاورزی پایدار منطقه مكران


با حضور دکترصالحی رئیس سازمان شیلات کشور در جلسه شورای تحقیقات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی:

بر نقش آفرینی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در توسعه کشاورزی پایدار منطقه مکران تاکید شد

جلسه شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی یکشنبه 5 دی ماه سال جاری به ریاست دکتر اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و با حضور دکتر صالحی رئیس سازمان شیلات ایران با محوریت بررسی ظرفیت های همکاری موسسه های تحقیقاتی سازمان در طرح توسعه مکران برگزارشد. در این نشست معاونان ومدیران ستادی سازمان و روسای موسسات تحقیقاتی ضمن ارائه گزارشی از اهم فعالیت های خود، نسبت به همکاری در طرح توسعه منطقه مکران اعلام آمادگی کردند.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدیان مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در آستانه سال نوی میلادی ولادت حضرت عیسی بن مریم را امری اعجازآمیزدانست و زاد روز این پیامبر عظیم الشان را تبریک گفت وی با اشاره به این سخن حضرت عیسی (ع)،که پرهیزکاری در نهان و آشکار و نیکی به والدین را مسیر رسیدن به سعادت و ورود به بهشت بیان می فرمودند فضائل این خصلت را یاد آورشد.

دکتر زند معاون وزیر و رئیس سازمان در ابتدای سخنان خود با اشاره به تصویب آئین نامه جدید ارتقای مرتبه علمی اعضای هیأت علمی، آن را به عنوان یکی از مطالبات تاریخی سازمان توصیف کرد و بیان داشت همواره محققان ما از نبود آئین نامه ارتقای مرتبه علمی ویژه سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی ، دچار لطمه شده اند؛ ولی اکنون با تلاش و پیگیری های دکتر زارع و همکاران ایشان در هیأت ممیزه و دکتر باقری در هیأت ممیزه مرکزی وزرات علوم، شاهد تحول مثبتی در این موضوع هستیم. رئیس سازمان ایجاد ظرفیت های بی نظیر، کیفی سازی تحقیقات را از مزیت های اجرایی آئین نامه جدید برشمرد و خاطر نشان ساخت این آئین نامه به گونه ایی تنظیم شده است که خروجی تحقیقات مورد توجه بیشتری قرار می گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اعلام خبر ادغام معاونت آموزش سازمان در موسسه علمی کاربردی جهاد کشاورزی و تغییر اساسنامه این موسسه، تحولات ایجاد شده در ماموریت های موسسه علمی کاربردی را شرح داد . وی مهارت آموزی را از اهم اهداف این ادغام عنوان داشت و از تغییر نام این موسسه به موسسه علمی کاربردی مهارتی جهاد کشاورزی خبر داد.

دکتر زارع معاون پژوهش و فناوری سازمان با مروری بر اهم اخبار حوزه پژوهشی ، از تحولات ایجاد شده در سامانه علمی نشریه های سازمان و تغییر آن به نام سامانه نشریات علمی کل کشورخبرداد.وی امکان دسترسی به کل نشریه های پژوهشی داخلی و خارجی از طریق این سامانه را یادآور شد و اطلاع رسانی آن را به واحدهای زیر مجموعه سازمان خواستارشد. وی با اظهار نارضایتی ازعدم توجه و استقبال واحدهای استانی دراستفاده از سامانه برگزاری کنفرانس ها ، اهتمام در به روز رسانی آن توسط موسسه ها و مراکز راتاکید کرد. وی در ادامه با اشاره به رونمایی از سامانه علم سنجی سازمان در هفته پژوهش با حضور وزاری محترم جهاد کشاورزی و وزرات علوم، تحقیقات و فناوری به طور اجمال پیرامون چگونگی راه اندازی این سامانه و کارکرد آن در سنجش و اندازه گیری تولید علم در حوزه کشاورزی توضیحاتی ارائه کرد. معاون پژوهش و فناوری با بیان اینکه سازمان تحقیقات 2 درصد از تولید علم کشور را در حوزه همایش ها به خود اختصاص داده است ، سایر اقدام های صورت گرفته در هماهنگی با پایگاه استنادی سیویلیکا به منظور پوشش نام مراکز و واحدهای تابعه سازمان تحقیقاتی را شرح داد. دکتر رسول زارع در ادامه از چاپ دو کتاب تحت عناوین "222 فناوری آماده تجاری سازی" و "یافته های ترویجی سازمان در سال های 1393و 1394" خبر داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح جزییات بندهای 9 و 10 آیین نامه جدید ارتقای مرتبه علمی اعضای هیأت علمی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ، مصوب 1/10/1395 پرداخت و مشارکت مراکز تحقیقاتی تابعه سازمان در ارسال پروپوزال های خود برای معرفی به صندوق حمایت ازپژوهشگران و فناوران را خواستار شد.

دکتر صالحی رئیس سازمان شیلات ایران ضمن معرفی اجمالی طرح توسعه مکران، چگونگی عضویت سازمان شیلات به نمایندگی از وزارت جهاد کشاورزی را در شورای عالی توسعه مکران شرح داد. وی با اشاره به تجربه موفق طرح مطالعاتی پرورش ماهی در قفس در سالهای 90- 93 توسط سازمان شیلات ، آن را زمینه سازتشکیل کارگروه مطالعاتی مکران در وزارت جهاد کشاورزی برشمرد وی در ادامه بیان داشت: در این کارگروه نمایندگانی از حوزه های مختلف از جمله باغبانی، امور دام ،روسای سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور عضویت دارند. وی افزود: در تدوین برنامه های کاربردی این طرح در راستای توسعه پایدار کشاورزی در 4 شهرستان میناب، جاسک، کنارک وچابهاراز ظرفیت های مطالعاتی کارشناسان فائو و برترین استادان دانشگاه های طراز اول داخل کشور از جمله دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه شهید بهشتی و غیره استفاده شده است.

دکتر صالحی در ادامه به معرفی طرح توسعه جامع وزرات جهاد کشاورزی در توسعه سواحل مکران پرداخت و کلیات این طرح را در قالب 19 پروژه اجرایی آبزی پروری در استان سیستان و بلوچستان و استان هرمزگان نام برد. وی با تاکید بر این مطلب که این طرح در حال حاضر در فاز مطالعاتی است، از سازمان تحقیقات آموزش و کشاورزی دعوت کرد تا با معرفی یک نماینده دائم در کارگروه مکران وزارت جهاد کشاورزی در افزایش ظرفیت کاربری های کشاورزی این منطقه ایفای نقش نماید.

لازم به ذکر است به دنبال ارائه پیشنهاد عضویت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در کارگروه جهاد کشاورزی در توسعه مکران، دکتر زند رئیس سازمان ضمن تشکر از دکتر صالحی و هیأت همراه، دکتر جوادی را به عنوان نماینده سازمان تحقیقات در این کارگروه معرفی و نسبت به همکاری های مشترک اعلام آمادگی کرد.

در ادامه جلسه روسای موسسه های تابعه سازمان هریک به صورت جداگانه ضمن اعلام آمادگی در مشارکت تحقیقاتی وکاربردی بخش کشاورزی منطقه ویژه مکران، ظرفیت های موسسه خود را در پیشبرد اهداف این طرح معرفی نمودند و نسبت به در اختیار قرار دادن بانک اطلاعاتی داده ها و پژوهش های انجام شده در این زمینه اعلام آمادگی کردند.

بانک اطلاعات سواحل و رودخانه های ایران ، فلور و میکرو فلورهای جلبک های منطقه خلیج فارس و دریای عمان،ایجاد و کشت محصولات جدید در منطقه مکران ، ساماندهی آموزشی شیلات در منطقه مکران، زراعت دریایی و شکل گیری زنجیره بهره برداری از جلبک دریایی از جمله پتانسیل های معرفی شده توسط روسای موسسه ها و پژوهشکدهای زیربط در توسعه کشاورزی منطقه مکران بود. تشریح سایر توانمندی های پژوهشی سازمان به برگزاری جلسه مشترک با حضور روسای موسسه ها و پژوهشکدهای تحقیقاتی سازمان و اعضای کارگروه مکران موکول شد.

ادامه جلسه با موضوع تشریح "جزییات پرداخت پژوهانه به اعضای هیأت علمی" توسط دکتر طالقانی مدیر کل دفتر برنامه ریزی و پایش امور پژوهشی دنبال شد. پس از آن دکتر نادری رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان پیرامون اجرای طرح "حضور محققان در عرصه های کشاورزی" گزارش مبسوطی ارائه داد. این جلسه با مروری بر اهم اخبار و دستاوردهای تحقیقاتی توسط مسئولان موسسه ها و پژوهشکده های تابعه ادامه یافت سازمان .

روابط عمومی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

دیدگاه خود را بیان کنید