تأمین امنیت غذایی از سیاست های جدی و اصولی سازمان شیلات ایران

چهار‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۷ بازدید
تأمین امنیت غذایی از سیاست های جدی و اصولی سازمان شیلات ایران

دکتر حسن صالحی: تأمین امنیت غذایی از سیاست های جدی و اصولی سازمان شیلات ایران

دکتر حسن صالحی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران در نشست نیم روزه کیلکا – سفره شیلاتی به برنامه های توسعه ای شیلات طی برنامه های توسعه گذشته اشاره و بر افزایش سهم پروتئین آبزیان در سبد مصرفی مردم تاکید نمود.

دکتر صالحی ضمن تسلیت به مناسبت سانحه کشتی نفت کش سانچی و در گذشت شهادت گونه 32 تن از دریادلان، از برگزارکنندگان این نشست تشکر نمود. وی اشاره کرد موضوع امنیت غذایی، تأمین غذا و افزایش سهم پروتئین آبزیان در سبد مصرفی مردم از سیاست های اصولی و جدی سازمان شیلات است و تمام برنامه های توسعه شیلات در این راستا بوده است به طوری که طی سال های گذشته نیز شاهد تلاش گسترده در جهت جای دادن آبزیان در سبد غذایی خانواده ها چه از طریق افزایش صید تا کاهش ضایعات آبزی پروری و چه از طریق اشاعه فرهنگ آبزی مصرفی بوده ایم.

دکتر صالحی افزود: واقعیت امر این است که در این زمینه به ویژه در خصوص فرآوری محصولات شیلاتی فعالیت ها به صورت پراکنده صورت گرفته است برای نمونه مرکز تحقیقاتی فراورده های غذایی آبزیان در گیلان فراورده های متنوعی از آبزیان را طی سال های گذشته ارائه کردند اما متاسفانه عرضه آن به بازار در حد محدود و موقت بوده و تا حدودی فراموش شده است.
معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران گفت: لازم است با هدف گذاری بر موضوع کیلکا و آوردن آن در سفره مردم یک برنامه مدون تنظیم شود و این امر همکاری دفتر بهبود کیفیت، فراوری و توسعه بازار آبزیان و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور را می طلبد.
وی افزود: در این برنامه مدون باید ادامه دار بودن و تولید انبوه مدنظر باشد زیرا مطالعات بازار نشان داده است مقطعی بودن محصولات در بازار از اقبال آن توسط مصرف کنندگان می کاهد در واقع نقطه قوت و ضعف یک محصول را مشتری در صورت استمرار آن در بازار می تواند ارزیابی کند.
دکتر صالحی در ادامه به استفاده از شبکه های موجود اشاره نموده وی توصیه کرد تولیدکنندگان بهتر است از شبکه های شناخته شده موجود برای ارائه محصول خود استفاده کنند و به دنبال ایجاد شبکه نباشند زیرا ایجاد شبکه خود فرایندی زمان بر و هزینه بر است. به عنوان مثال از شبکه تولید سوسیس و کالباس استفاده نموده و بخشی از مواد آن را به عنوان خمیر یا گوشت ماهی تامین نموده و سوسیس ماهی را عرضه نمایند.
وی همچنین در ادامه به نقش فرهنگ سازی در سنین کودکی اشاره نمود چه از طریق ارائه فراورده های شیلاتی در کیوسک های مدارس، مهدکودک ها و چه از طریق تبلیغات در صدا و سیما می توان مصرف آبزیان را از سنین پایین به کودکان آموزش داد.
دکتر صالحی همچنین به نقش و اهمیت صادرات این ماهی نیز تأکید ویژه نمود و اشاره کرد بهتر است همه انرژی صرف مصرف داخلی این ماهی نشود و لازم است به صادرات آن نیز توجه ویژه ای شود.
در پایان دکتر صالحی به ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای سرمایه گذاران بخش خصوصی اشاره نمود و همچنین برداشتن نگاه دانش بنیان و تولیدات دانش بنیان در موسسه تحقیقات و علوم شیلاتی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تأکید نمود.
منبع : روابط عمومی سازمان شیلات ایران

دیدگاه خود را بیان کنید