ورود فاضلاب نخجوان به سد ارس موجب کاهش ذخایر شاه میگو می‌شود

پنج‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۷ بازدید
ورود فاضلاب نخجوان به سد ارس موجب کاهش ذخایر شاه میگو می‌شود

مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام آذربایجان غربی گفت: صید بی‌رویه و ورود فاضلاب نخجوان به سد ارس موجب کاهش ذخایر شاه میگو در دریاچه سد ارس شده است

علی محسن پور آذری ظهر امروز در نشست علمی تخصصی آخرین یافته‌های علمی و عملی تکثیر و پرورش، ارزیابی و بازسازی ذخایر و بیماری‌های خرچنگ آب شیرین که در محل سالن اجتماعات مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: صید بی‌رویه، خارج از فصل شاه میگوها و ورود فاضلاب نخجوان به سد ارس موجب کاهش ذخایر شاه میگو در دریاچه سد ارس شده است.

وی در ارتباط با تغذیه این گونه از آبزی‌ها، بیان کرد: شاه میگو آبزی همه چیزخوار است و از پایین‌ترین سطوح هرم غذایی استفاده می‌کند و در سنین پایین‌تر از غذاهای جانوری و در سنین بالاتر از غذاهای گیاهی استفاده می‌کند.

مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام آذربایجان غربی در ارتباط با تأثیرات آلودگی آب بر روند زندگی شاه میگوها، گفت: شاه میگو مهاجرت‌هایی انجام می‌دهد و بیشتر در زمان تولید مثل دیده می‌شود و آلودگی آب از دیگر عوامل مهاجرت شاه میگوها است.

وی با اشاره به وضعیت رشد شاه میگوها، افزود: رشد شاه میگوهای نر از ماده‌ها بیشتر است و می‌تواند تا 30 سانتی متر رشد داشته باشد.

محسن پورآذری در ارتباط با آلودگی آب سد ارس، گفت: سرچشمه رود ارس که از آرارات سرچشمه می‌گیرد تا هر پلدشت آلودگی ندارد ولی از این شهرستان به بعد آلودگی‌های آب ارس را شاهد هستیم؛ حوزه آبریز سد ارس دریاچه خزر است و این سد دارای 1 میلیارد و 450 میلیون مترمکعب آب است.

مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام آذربایجان غربی با اشاره به نسبت جنسیت شاه میگوها، تصریح کرد: جنسیت شاه میگوها با استفاده از صفات ظاهری تعیین می‌شود و نسبت جنسی باید یک به یک باشد ولی این نسبت بسته به شرایط محیطی تغییر می‌کند و یکی از عوامل برهم خوردن نسبت جنسی شاه میگو فشار صید بر روی یک گونه شاه میگو می‌تواند باشد.

وی بیان کرد: بیشترین صید شاه میگوها در سد ارس در حوالی شهریور ماه رخ می‌دهد و پوست‌اندازی در شاه میگو به منظور رشد انجام می‌شود و معمولاً در سن‌های بالاتر پوست اندازی یک سال به یک سال انجام می‌شود و این مدت افزایش می‌باید.

محسن پورآذری گفت: افزایش روزافزون آلودگی‌های سد ارس، صید بی‌رویه و خارج از فصل شاه میگوها و فاضلاب شهر نخجوان که وارد سد ارس می‌شود از جمله دلایل کاهش ذخایر شاه‌میگو دریاچه سد ارس است.

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید