ايران دومين كشور صياد اقيانوس هند

شنبه ۴ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۷ بازدید


واحد مرکزی خبر : معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران با اشاره به حضور ایران در حوزه صید اقیانوس هند گفت: ایران پس از اندونزی بیشترین صید در اقیانوس هند را دارد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) ، علی ‏اصغر مجاهدی با اشاره به سیاست سازمان شیلات ایران برای بهره‏برداری از ذخایر فانوس ماهیان خلیج فارس و دریای عمان، حجم این ذخایر را بر اساس بررسی‏های مختلف یک تا چهار میلیون تن اعلام کرد و گفت: در صورت برنامه‏ریزی مناسب می‏توان سالانه 300 تا 400 هزار تن از این ذخایر را برداشت کرد.
معاون سازمان شیلات ایران اعلام کرد : 15 شناور در حوزه صید فانوس ماهیان فعالیت دارد و در سه سال اخیر حدود 150 هزار تن از این ذخایر برداشت شده است.
وی مجموعه صید ایران در سال گذشته را حدود 500 هزار تن اعلام کرد و گفت: عمده این صید مربوط به آب‏های جنوب کشور و اقیانوس هند و میزان برداشت از ذخایر خزر حدود 40 هزار تن بوده است.
مجاهدی ، عواملی مانند توافق کشورهای ساحلی برای توقف صید ماهیان خاویاری خزر و حمله شانه‏دار مهاجم به منابع کیلکاماهیان را از عوامل مؤثر در کاهش میزان صید در دریای خزر ذکرد کرد.
وی افزود: صید ماهی کیلکا از 95 هزار تن در سال 78 به 15 هزار تن و در سال‏های اخیر 20 تا 25 هزار تن کاهش یافته است.

مجاهدی برداشت ماهیان استخوانی در دریای خزر را باثبات خواند و گفت: سالانه 16 تا 17 هزار تن از این نوع ماهیان صید می‏شود.
وی اظهار داشت : در صورت شکل‏گیری زنجیره صنعتی و تکمیل ناوگان امکان توسعه فعالیت‏های صیادی ایران در آب‏های فراساحلی وجود دارد.
وی گفت: در آب‏های ساحلی جنوب کشور در حد میزان مجاز برداشت در حال بهره‏برداری از ذخایر آبزیان هستیم.

وی افزود : سیاست‏های توسعه‏ای کشور در حوزه صید باید متوجه آب‏های فراساحلی و دیگر کشورهای دنیا به ویژه آفریقا شود.
مجاهدی با بیان اینکه چین در حال حاضر با 14 میلیون تن صید در سال رتبه اول را در دنیا دارد، افزود: شناورهای صیادی چین در تقریبا همه پهنه‏های آبی و اقیانوس‏ها حضور دارد

دیدگاه خود را بیان کنید