مدیریت شیلات در دنیا با مشکل مواجه است

پنج‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۵ بازدید
مدیریت شیلات در دنیا با مشکل مواجه است

سرپرست بخش ارزیابی ذخایر و بوم‌شناسی مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: نوع فعالیت‌های مجاز را باید در سد ارس مشخص کنیم و تعیین شود که چه کارهایی باید به چه میزان در این منطقه انجام شود.

فریدون محبی شامگاه چهارشنبه در نشست علمی تخصصی آخرین یافته‌های علمی و عملی تکثیر و پرورش، ارزیابی و بازسازی ذخایر و بیماری‌های خرچنگ آب شیرین، اظهار کرد: آبزی‌پروری اکوسیستم محور یک نوع روشی از آبزی‌پروری است که اولویت اول با اکوسیستم است.

وی بیان کرد: مدیریت شیلات در تمام جهان با مشکل مواجه است، چراکه بر حداکثر برداشت از اکوسیستم‌ها یا بر تک‌گونه تأکید کرده، به همین دلیل در تمام دنیا عملکرد مناسبی نداشته است.

سرپرست بخش ارزیابی ذخایر و بوم‌شناسی مرکز تحقیقات آرتمیای کشور اضافه کرد: برای بهره‌برداری مناسب از سد ارس باید انعطاف‌پذیری اکوسیستم را حفظ کنیم و اگر دیر حرکت کنیم ممکن است این اکوسیستم از دست برود.

وی مطرح کرد: نوع فعالیت‌های مجاز را باید در سد ارس مشخص کنیم و تعیین کنیم که چه کارهایی را باید به چه میزان انجام دهند تا اکوسیستم آن منطقه حفظ شود.

محبی بیان کرد: برخی از صیدهای فرعی را نیز باید در نظر بگیریم و میزان این صیدها را کاهش دهیم، چراکه برخی از صیدها از جمله برخی ماهی‌ها ارزش اقتصادی ندارد و صید آنها موجب مختل شدن چرخه غذایی آبزیان می‌شود.

وی اظهار کرد: پایش مداوم میزان صید و معرفی روش‌های صید و بهبود روش‌های آن و ایجاد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در مراکز جمعیتی سد ارس و ایجاد منطقه‌هایی که از ورود احشام به مناطق سد ارس جلوگیری کند باید انجام شود.

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید