ماهی‌ خزر بوی نفت می‌دهد

چهار‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۸ بازدید
ماهی‌ خزر بوی نفت می‌دهد

نایب رئیس فراكسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس با انتقاد از ورود فاضلاب‌های صنعتی و شهری به دریای خزر درباره انقراض آبزیان دریای خزر به‌ویژه فک خزری هشدار داد

جبار كوچكی‌نژاد با بیان اینكه برخی ماهی‌های دریای خزر بوی نفت می‌دهند،گفت: نبود مدیریت صحیح در زمینه دفع پساب‌های شهری، كشاورزی، صنعتی و همچنین آلودگی‌های نفتی، نسل فک خزری را همانند دیگر آبزیان در معرض تهدید قرار داده است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: برداشت نفت از سوی كشورهای حوزه دریای خزر به گونه‌ای است كه بعضی‌ ماهی‌ها بوی نفت گرفته‌اند. متأسفانه زیست بوم این دریا در حال تغییر است و فک خزری به دلیل آلودگی‌های نفتی و صنعتی و همچنین برداشت‌های بی‌رویه ماهی كیلكا كه فک از آن تغذیه می‌كند در معرض تهدید قرار گرفته است. وی با انتقاد از اینكه كشورهای همسایه عامل اصلی آلودگی نفتی دریای خزر هستند، تصریح كرد: متأسفانه همكاری و هماهنگی مؤثری میان كشورهای همسایه برای مدیریت آلودگی این دریا دیده نمی‌شود. به‌صورت جدی نیاز است وزارت امور خارجه با تدابیری دیپلماتیك و هوشمندانه معضل آلودگی دریای خزر را با همكاری كشورهای همسایه مرتفع كند.
كوچكی‌نژاد وضعیت آبزیان دریای خزر را بحرانی خواند و با بیان اینكه كشورهای همسایه دریای خزر درباره آلودگی این دریا هیچ‌گونه احساس مسئولیتی ندارند، ادامه داد: البته كنوانسیون حفاظت از محیط‌زیست دریای خزر با حضور نمایندگان محیط‌زیست پنج كشور حاشیه دریای خزر، جلساتی را برگزار می‌كند اما لازم است كه در این جلسات تمام كشورها ملزم به منع صید بی‌رویه آبزیانی كه نسل آنها در خطر انقراض قرار دارد مانند فك خزری و همچنین رعایت استانداردهای زیست‌محیطی در هنگام برداشت نفت شوند. نماینده مردم رشت در مجلس دهم، افزود: اگر این كشورها نكات زیست‌محیطی را رعایت نكنند لازم است سازمان‌های بین‌المللی دخالت و با كشورهای متخلف به‌صورت جدی برخورد كنند زیرا اگر هر یك از كشورهای همجوار دریای خزر قوانین زیست‌محیطی این دریاچه بین‌المللی را رعایت نكنند تمام كشورهای منطقه متضرر می‌شوند.
نایب رئیس فراكسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، با تأكید بر اینكه كشورهای حوزه دریای خزر و همچنین ایران نباید با سهل‌انگاری نسل آبزیان این دریا را در معرض تهدید قرار دهند، گفت: این دریا معدن و انواع آبزیان دریایی بی‌نظیر دنیا است و می‌تواند برای افراد بسیاری فرصت‌های اشتغال ایجاد كند این در حالی است كه هر روز شاهد از بین رفتن آبزیان دریایی به علت سهل‌انگاری زیست‌محیطی برخی از كشورهای منطقه و همچنین ایران هستیم.

منبع : گیل نگاه

دیدگاه خود را بیان کنید