کارگاه آموزشی روش های صید ماهی با قلاب

دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۸۳ بازدید
کارگاه آموزشی روش های صید ماهی با قلاب

کارگاه آموزشی روش های صید ماهی با قلاب ( با تاکید بر لانگ لاین) توسط موسسه آموزش های علمی کاربردی و مهارتی جهادکشاورزی با مشارکت سازمان شیلات ایران در تاریخ 21 لغایت 24 بهمن ماه 1396 در مرکز آموزش صیادی چابهار برگزار خواهد شد

مختار آخوندی مدير كل دفتر امور صيد و صيادي با اعلام این خبر اظهار داشت : در این دوره که توسط مدرسانی با تجربه از کشور اندونزی تدریس می گردد، تعدادي از صیادان استان های سيستان و بلوچستان و هرمزگان كه از مروجین زیربخش هستند به اتفاق كارشناسان تخصصي ذيربط در این کارگاه شرکت می نمایند.

به گفته آخوندی: این کارگاه در دو بخش نظری و عملی برگزار می شود که بخش عملی آن به صورت گشت دریایی و آموزش در عرصه با تاکید بر تون ماهیان انجام خواهد گردید.

وی خاطر نشان ساخت: صيد تون ماهيان واجد ارزش بالايي در ماهيگيري كشور بوده و سهم قابل توجهي را در صيد جنوب دارد. صید تون ماهیان در مجموع 40 درصد کل صید سالانه کشور را تشکیل می دهد و از این جهت صید این گونه ماهیان از جایگاه ویژه ای در صنعت شیلات برخوردار است. همچنين روشهاي صيد قلاب از جمله روش صيد رشته قلاب طويل(لانگ لاين) از جمله روشهاي صيد انتخابي محسوب مي شود كه مورد توصيه سازمانهاي بين المللي مثل سازمان خواروبار كشاورزي جهاني (فائو) و كميسيون تون ماهيان اقيانوس هند بوده که ضمن انجام صید انتخابی و کاهش صید ضمنی، منجر به حفظ كيفيت و ارتقاء ارزش افزوده محصولات صيد شده مي گردد و باعث بهبود منافع بهره برداران و افزايش توجيه اقتصادي فعاليت خواهد شد

آخوندی اظهار داشت: در اين دوره آموزشي سعي خواهد شد با بهره گيري از توان علمي و مهارتي كشورهاي موفق در اين خصوص ، زمينه لازم براي ترويج و توسعه صيد تون ماهيان با روش لانگ لاين فراهم آيد تا بخشي از بهره برداران و ناوگان صيادي تحت پوشش با استفاده از اين روش صيد به فعاليت بپردازند.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: سهم جمهوری اسلامی ایران از میزان صید تون ماهیان و شبه تون ماهیان اقیانوس هند سالانه حدود250 هزار تن است که در سال 1395 حدود 130هزار تن انواع تون ماهیان از آبهای فراساحلی صید شد.

به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، در صید تون ماهیان و شبه تون ماهیان، ایران در کل اقیانوس هند دارای رتبه دوم و در غرب اقیانوس هند رتبه نخست را داراست و در حال حاضر عمده صید به روش گوشگیر( گیل نت) انجام می شود.

مختار آخوندی تاکید کرد بایستی با انجام آموزش های لازم و اقدامات ترویجی برای صیادان و همچنین فراهم نمودن شرایط مناسب برای بازار آبزیان، تلاش کنیم تا از روش های متنوع تر صید که منجر به حفظ کیفیت آبزیان، افزایش ارزش افزوده و پایداری ذخیره می گردد، بهره برداران استفاده کنند تا با افزایش بهره وری، از درآمد و شرایط اقتصادی مطلوبتری بهره مند شوند.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره 35322002-054 اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان تماس حاصل نموده و یا به سایت http://itvhe.ac.ir مراجعه نمایند.

منبع : روابط عمومی سازمان شیلات ایران

دیدگاه خود را بیان کنید