دلیل اصلی ممنوعیت واردات تیلاپیا حمایت از تولید داخلی آن بوده است

دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۱۰۸ بازدید
دلیل اصلی ممنوعیت واردات تیلاپیا حمایت از تولید داخلی آن بوده است

خدایی دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان گفت: دلیل اصلی ممنوعیت واردات ماهی تیلاپیا حمایت از تولید داخلی آن بوده اما سازمان شیلات این دلایل را به صورت شفاف در رسانه ها مطرح نمی کند.

علی اکبر خدایی دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان در خصوص درخواست ممنوعیت واردات ماهی تیلاپیا به کشور گفت: این ممنوعیت به دلیل حمایت از تولید داخلی ماهی تیلاپیا و حمایت از تولیدکنندگان ماهی قزل آلا صورت گرفته است. وی افزود: تولیدکنندگان ماهی قزل الا متاسفانه به جاى پيدا كردن راه حل منطقى براى حل مشكلاتشان بيشتر دنبال هياهو هستند و قطعا به این طریق راه به جايى هم نمى برند

خدایی با اشاره به این که پرورش دهندگان عمده قزل آلا وارد این مباحث نمی شوند، گفت: اکثرا تولید کنندگان کوچک به دلیل قیمت بالای تمام شده فریاد اعتراض سرداده و از طرف کل صنف هیاهو به پا می کنند اما پرورش دهندگانی که تولید قابل توجهی دارند هیچ گاه چنین موضعی نداشته و بدور از هیاهو در پی افزایش کمی و کیفی تولید خود و کاهش قیمت تمام شده هستند. تولیدکنندگان قزل آلا عامدانه شروط ذیل ممنوعیت واردات تیلاپیا را در رسانه ها اعلام نمی کنند وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در مورد پیشنهاد منع واردات تیلاپیا، از همان ابتدا پیش شرط هایی مطرح بود که ظاهرا تولیدکنندگان قزل آلا آن شروط را در رسانه ها مطرح نکرده و احتمالا عامدانه از علنی کردن آن برای دیگر پرورش دهندگان پرهیز می کنند. خدایی افزود: مسلما هر کسی که ادعای حمیت ملی دارد و دلسوز اقتصاد کشور است از واردات تیلاپیا یا هر محصول دیگری به صورت مطلق دفاع نخواهد کرد؛ اما همه می دانیم که به دلایلی ناگزیر از واردات برخی چیزها هستیم و این منطق اقتصاد آزاد است که نمی توان با تقاضای منطقی بازار و مصرف کننده مبارزه کرد. جلوگیری از واردات هر کالایی به دلایل منطقی و مطالعات کارشناسی احتیاج دارد که متأسفانه در مورد تیلاپیا چنین اتفاقی نیفتاده و فقط یک جو روانی برای سرپوش گذاشتن بر ضعف ها عامل ارائه این درخواست بوده است. کاهش مصرف سرانه آبزیان با ممنوعیت واردات تیلاپیا دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان گفت: اینکه می گویند واردات تیلاپیا بازار عرضه فروش قزل را تحت تاثیر قرار داده خیلی دقیق نیست چرا که اساسا مشاهدات ما نشان می دهد این ماهی بخشی از مصرف کنندگان گوشت قرمز و مرغ را جذب مصرف آبزیان کرده و عامل بسیار موثری در آشتی مردم با ماهی بوده است. وی افزود: این ماهی، هم به طور مستقیم مصرف آبزیان را بالا برده و هم به شکل غیر مستقیم مردمی که ماهی خور نبودند را به مصرف ماهی علاقه مند کرده است، اما اگر فرضاً هم تا حدودی جای قزل الا را گرفته باشد، راه حل افزایش مصرف قزل الا حذف محصول دیگر نیست و این با شعار افزایش مصرف آبزیان مغایرت دارد.


منبع : شعار سال

دیدگاه خود را بیان کنید