برنامه‎ریزی برای تولید ۸ هزار تن ماهی دریایی در قفس در استان گلستان

سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۵ بازدید
برنامه‎ریزی برای تولید ۸ هزار تن ماهی دریایی در قفس در استان گلستان

معاون توسعه آبزی‌پروری اداره کل شیلات گلستان گفت: با برنامه‎ریزی انجام شده به دنبال این هستیم که در افق ۱۴۰۴ بتوانیم ۸ هزار تن ماهی در درون دریا در استان گلستان تولید کنیم

محمود سقلی پیش از ظهر امروز در گفت‎وگو با خبرنگاران به پروژه‎‎های اقتصاد مقاومتی اداره‌کل شیلات استان گلستان اشاره کرد و اظهار داشت: پرورش ماهی در قفس و پن یکی از پروژه‎های ملی و مصوبه سازمان شیلات برای استان گلستان است.وی تصریح کرد: یکی از شرکت‎های تعاونی محله شهر خواجه نفس مدیریت طرح اجرای پرورش ماهی در قفس را در شهرستان بندرترکمن برعهده گرفته و در اجرای این طرح 70 تا 80 نفر مشغول به فعالیت هستند


معاون توسعه آبزی پروری اداره کل شیلات گلستان ادامه داد: 2 ماه است که این شرکت به پرورش ماهی در قفس مشغول است و بچه ماهی‎های 100 گرمی آنها امروز به بالای 250 گرم وزن رسیده است.

سقلی تاکید کرد: امید داریم این طرح سرآغازی برای دیگر سرمایه‎گذاری‎ها باشد و در حال حاضر 21 سرمایه‎گذار در این حوزه متقاضی هستند.

وی به پرورش ماهی در پن اشاره کرد و گفت: تفاوت پرورش ماهی در قفس و پن در دریا این است که در پرورش ماهی در قفس در مکان‎های عمیق‎تر و قفس بدون اتصال به کف دریا پرورش داده می‎شود اما در پن در عمق‎های کمتر و نزدیک ساحل و متصل به کف دریا با عمقی نزدیک به 2 متر در نظر گرفته می‎شود.

معاون توسعه آبزی پروری اداره کل شیلات گلستان تاکید کرد: با برنامه‎ریزی انجام شده به دنبال این هستیم که در افق 1404 بتوانیم 8 هزار تن ماهی در درون دریا در استان گلستان تولید کنیم.

سقلی یادآور شد: مطالعات پرورش ماهی در پن در استان گلستان در نظر گرفته شده و 3 نقطه را برای پرورش ماهی در پن در نظر گرفته‎ایم، 2 مورد آن در پهنای آبی دریای خزر و یک مورد آن در درون خلیج گرگان است.

وی با بیان اینکه با توجه به ملاحظات زیست‎محیطی، برای پرورش ماهی در خلیج گرگان فعالیتی نداشتیم اما پرورش ماهی در دریا را آغاز کردیم، تاکید کرد: در نقطه 30*30 و در ارتفاع 2 متر این پن در نظر گرفته شده، و پرورش این‌گونه در عمق‎های کمتر از 2 متر در نظر گرفته می‎شود.

معاون توسعه آبزی‌پروری اداره کل شیلات گلستان یادآور شد: پن حاضر در شهرستان بندرترکمن از طریق سرمایه‎گذار بومی در فاز نخست است و با وزن 200 تا 250 گرم ذخیره‎سازی انجام داده و وزن ماهی این تولیدکننده به 400 گرم رسیده و در ماه‎های آینده به 700 گرم می‎رسد.

سقلی با بیان اینکه دمای آب 18 درجه سانتی‎گراد برای پرورش این ماهی‎ها مناسب است، تاکید کرد: نیمه دوم سال عمدتا پرورش ماهی در پن داریم و در راستای ترغیب سرمایه‎گذار ماهی قزل آلا را برای پرورش انتخاب کردیم.

وی با بیان اینکه برای انواع ماهیان دریای خزر می‎توان از این طریق پرورش داد، گفت: در استان گلستان در بحث ماهی‎های گرم آبی، سردآبی، تزئینی و زالو در حال فعالیت هستیم.

معاون توسعه آبزی پروری اداره کل شیلات گلستان افزود: در حوزه پرورش گرمابی رتبه چهارم کشور با 18 هزار تن در سال گذشته را داریم و در تولید ماهیان سردآبی هم 750 تن تولید داشتیم.

سقلی تاکید کرد: در بحث ماهیان زینتی عمده بحث صادراتی به کشورای عراق، ترکیه، آذربایجان با تولید 3.5 میلیون قطعه ماهی را در استان دنبال می‎کنیم.

وی با بیان اینکه تولید و پرورش زالو در استان گلستان برای نخستین‎بار با موارد استفاده بهداشتی و پزشکی را آغاز کردیم، گفت: حفظ ذخایر آبزی یکی از وظایف شیلات است و در سال جاری 68 میلیون قطعه بچه ماهی را رهاسازی کردیم.

معاون توسعه آبزی پروری اداره کل شیلات گلستان گفت: نسبت به سال 1395 که 41 میلیون قطعه بچه‎ ماهی رهاسازی انجام شده، 66 درصد افزاش تکثیر و رهاسازی بچه ماهی به دریا را داشتیم.

سقلی با بیان اینکه در سال 1392، 38 میلیون قطعه رهاسازی شده بود، گفت: 3 سال است که نسل اول ماهیان گرمابی را پرورش می‎دهیم و 3 دهه پرورش ماهی گرمابی انجام می‎شود و نسل اول که نسل جدیدی است و 2 برابر نسبت به ماهی‎های بومی‎ قبلی رشد دارد

منبع : تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید