آیین افتتاح کارگاه آموزش صیادی به روش صید لانگ لاین در چابهار برگزار شد

دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۶ بازدید
آیین افتتاح کارگاه آموزش صیادی به روش صید لانگ لاین در چابهار برگزار شد

آیین افتتاح کارگاه آموزش صیادی به روش صید لانگ لاین با حضور ایران نژاد نماینده مردم شریف شهرستان های چابهار، کنارک، نیکشهر و قصر قند در مجلس شورای اسلامی، مجیدی سرپرست معاونت استانداری و فرمانداری ویژه چابهار، میرمرادزهی مدیرکل شیلات استان و تعدادی دیگر از مسئولین کشوری ، استانی و شهرستانی و جامعه صیادی استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان در تاریخ 21 بهمن ماه 1396 در محل سالن اجتماعات رسالت منطقه آزاد چابهار برگزار شد

هدایت الله میرمرادزهی مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان در این مراسم به ظرفیت های شیلاتی استان اشاره نموده و بیان داشت : این استان تأمین کننده بیش از 60 درصد تون ماهیان کشور می باشد و با توجه به اینکه ماهی صید شده توسط قلاب از کیفیت خوبی برخوردار است می تواند ارزش افزوده خوبی برایشان داشته باشد.

وی ادامه داد روش صید لانگ لاین یکی از روش های بسیار مفید می باشد که اکنون مورد تأکید سازمان شیلات و این اداره کل می باشد و با توجه به این ضرورت، اجرای این کارگاه آموزشی با همکاری موسسه آموزش عالی علمی کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی و سازمان شیلات ایران برنامه ریزی و اجرا می شود.

همچنین عبدالغفور ایران نژاد نماینده مردم شریف شهرستان های چابهار، کنارک، نیکشهر و قصر قند در مجلس شورای اسلامی در این آیین ضمن تقدیر از برگزاری این کارگاه و اشاره به ظرفیت های شیلاتی بالای منطقه هدف اصلیش بعد از ورود به مجلس را پیگیری امور شیلاتی منطقه عنوان نمود و ضمن تقدیر از ریاست سازمان شیلات ایران و شیلات استان بابت فعالیت های ارزنده و خوبی که در این مدت انجام داده اند برگزاری این کارگاه جهت صید لاتگ را بسیار ضروری دانست.
وی افزود : یکی از بزرگترین دغدغه ها و مشکلات صیادان خرید تور ماهیگیری می باشد که با اجرای این روش صید علاوه بر ارائه ماهی با کیفیت بالا، از لحاظ خرید تور نیز صرفه جویی بسیاری برایشان محقق می گردد.
مختار آخوندی مدير كل دفتر امور صيد و صيادي سازمان شیلات ایران نیز گفت: صيد تون ماهيان واجد ارزش بالايي در ماهيگيري كشور بوده و سهم قابل توجهي را در صيد جنوب دارد. صید تون ماهیان در مجموع 40 درصد کل صید سالانه کشور را تشکیل می دهد و از این جهت صید این گونه ماهیان از جایگاه ویژه ای در صنعت شیلات برخوردار است. همچنين روش هاي صيد قلاب از جمله روش صيد رشته قلاب طويل (لانگ لاين) از جمله روش هاي صيد انتخابي محسوب مي شود كه مورد توصيه سازمان هاي بين المللي مثل سازمان خواروبار كشاورزي جهاني (فائو) و كميسيون تون ماهيان اقيانوس هند بوده که ضمن انجام صید انتخابی و کاهش صید ضمنی، منجر به حفظ كيفيت و ارتقاء ارزش افزوده محصولات صيد شده مي گردد و باعث بهبود منافع بهره برداران و افزايش توجيه اقتصادي فعاليت خواهد شد.
به گفته وی سهم جمهوری اسلامی ایران از میزان صید تون ماهیان و شبه تون ماهیان اقیانوس هند سالانه حدود250 هزار تن است که در سال 1395 حدود 130هزار تن انواع تون ماهیان از آبهای فراساحلی صید شد.
گفتنی است این کارگاه آموزشی 4 روزه که یک روز آن به صورت عملی و میدانی در دریا انجام شده است تعداد 70 نفر از بهره برداران و جامعه صیادی سیستان و بلوچستان و هرمزگان حضور داشتند که در پایان کارگاه به آنها گواهینامه کد دار بین المللی اهدا شد.
منبع : روابط عمومی سازمان شیلات ایران

دیدگاه خود را بیان کنید