آغاز اجرای پایش ملی بیماری ویروسی در ۲۲۹ مرکز آبزی پروری استان کهکیلویه و بویر احمد

یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷  ۰ نظر   ۶۸ بازدید
آغاز اجرای پایش ملی بیماری ویروسی در ۲۲۹ مرکز آبزی پروری استان کهکیلویه و بویر احمد

کارشناس مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان اداره کل دامپزشکی ازاجرای طرح ملی مراقبت و پایش بیماری های ویروسی ماهیان قزل آلای رنگین کمان، در استان خبر داد .

سیده صفورا بزرگواری افزود: بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی با نام اختصاری VHS و بیماری نکروز عفونی بافت خونساز با نام اختصاری IHN و بیماری نکروز عفونی بافت پانکراس سه بیماری ویروسی حاد است که باعث تلفات و مرگ و میر گسترده در قزل آلای پرورشی می شود که دو بیماری VHS و IHN جزو بیماری های اخطارکردنی ماهیان قزل آلاست

وی ادامه داد: سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی، بیماری نخست صنعت پرورش قزل آلا در دنیا به شمار می آید و نکروز عفونی بافت خونساز و بیماری نکروز عفونی بافت پانکراس مهمترین بیماریهای ویروسی در بچه ماهیان تازه به تغذیه افتاده در ماهی قزل آلا می باشد..
وی تصریح کرد: این طرح به منظور تضمین سلامت ماهیان مولد و پرورشی قزل آلای کشور در برابر بیماری های خطرناک فهرست سازمان جهانی بهداشت دام )OIE( برنامه ریزی شده است و با اجرای آن تلاش می شود ضمن تعیین میزان شیوع احتمالی بیماری و شناسایی کانون های آلوده و پیش بینی وضعیت آینده، به داده های لازم برای ارزیابی برنامه های پیشگیری و کنترل بیماری و ارائه راهکارهای مناسب آن دست یافت.
وی شناسایی ماهیان مولد حامل بیماری و حذف آن ها از چرخه تولید و تکثیر در کشور و جایگزینی آن ها با گونه های سالم را از جمله نتایج مهم اجرای این طرح برشمرد و تصریح کرد: اجرای این طرح، به ارتقای مدیریت بهداشتی و شرایط امنیت زیستی مراکز تکثیر و مزارع پرورش ماهیان قزل آلا منجر خواهد شد و نقش مؤثری در تأمین سلامت آبزیان زنده ایفا می کند.
وی خاطرنشان کرد: در این طرح تعداد ۴۴ مزرعه پرورشی و تعداد ۲۰ مرکز تکثیر از ۲۲۹ مزرعه آبزی پروری استان مورد نمونه برداری قرار خواهند گرفت.

منبع : راک نیوز

دیدگاه خود را بیان کنید