بازسازی ذخایر ، نقشی مهم در احیاء آبزیان دریای خزر

شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷  ۰ نظر   ۷۲ بازدید
بازسازی ذخایر ، نقشی مهم در احیاء آبزیان دریای خزر

ایجاد شیل در رودخانه ها و نیز جایگاه های تعاونیهای پره شیوه های دیگری است که شیلات استان با همکاری تشکلهای صیادی برای بازسازی ذخایر اتخاذ کرده است.

بازسازی ذخایر آبزیان دریای خزر یکی از اساسی ترین محور فعالیتی اداره کل شیلات مازندران است که نقش مهمی در احیاء ذخایر آبزیان و تثبیت اشتغال و درآمد دارد.

رئیس گروه آموزش و ترویج آبزیان شیلات مازندران با اعلام این خبر گفت: در این میان علاوه بر تلاش شیلات استان در بازسازی ذخایر آبزیان به روش مصنوعی،ایجاد شیل در رودخانه ها و نیز جایگاه های تعاونیهای پره شیوه های دیگری است که شیلات استان با همکاری تشکلهای صیادی برای بازسازی ذخایر اتخاذ کرده است.

سید ولی اله صالحی با اشاره به اینکه اکثر ماهیان با ارزش دریا، رودکوچ (آنادرم) بوده و برای تکثیر و احیاء نسل نیاز به مهاجرت به رودخانه ها دارند، فراهم کردن بستر لازم برای تخم ریزی ماهیان امری مهم است که شیلات استان اقدام به شناسایی رودخانه های مستعد استان نموده است.

وی تصریح کرد: با مشارکت جامعه صیادی از طریق انتقال مولد به مکان تعیین شده در رودخانه های مستعد، شرایط امن و بستر لازم را برای تخم ریزی ماهیان فراهم می نماید که به منظور فرهنگ سازی و ترویج هر چه بیشتر این کار مهم یک دوره بازدید ترویجی برای مدیران عامل تعاونی های صیادی پره و همچنین تعدادی از صیادان جهت بازدید از شیل های ایجاد شده در رودخانه های غرب استان و نیز جایگاه های تعاونی های صیادی پره برگزار شد که مورد استقبال خوب آنها قرار گرفت که امیدواریم با این اقدام بتوانیم در سال های آتی این طرح را بیش از پیش فراگیرتر نماییم.

رئیس گروه آموزش و ترویج آبزیان شیلات مازندران خاطر نشان کرد: در سال ۹۷-۹۶ ، در ۱۴ رودخانه و ۷ جایگاه تعاونی صیادی پره شیل برای تکثیر طبعیی و تولید بچه ماهی سفید و کپور احداث شد.

لازم به ذکر است در این دوره ترویجی 20 نفر از مدیران تعاونی های صیادی پره استان و نیز کارشناسان صید و صیادی و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان هم حضور داشتند.

منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید