سخت و زیان آور بودن شغل صیادی لحاظ شود

شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷  ۰ نظر   ۸۴ بازدید
سخت و زیان آور بودن شغل صیادی لحاظ شود

ائمه جمعه هرمزگان در دیدار با معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات کشورو مدیر کل شیلات استان هرمزگان خواستار رفع مشکل بیمه، توسعه صیادی در جزایر و غیرتعدیل شدن ناوگان صیدصنعتی و... شدند

ظهرامروز دکتر شاپور کاکولکی معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات کشور و سیدپرویز محبی مدیرکل شیلات استان هرمزگان به دیدار ائمه جمعه هرمزگان رفتند.

در این دیدار ائمه جمعه با ذکر مشکلات صید وصیادی در هرمزگان خواستار برطرف شدن مشکلات عدیده صیادان جهت معیشت بهتر و پررونق آنها شدند.

*ناوگان صید صنعتی غیرتعدیل شود

ناوگان صید صنعتی ترال کف‌کش گاه به نام چینی و غیره با صید در منطقه صیادان سنتی در طی 30 سال گذشته به تدریج صید مردم منطقه را کاهش داده است، آن‌هایی که صید این ناوگان را طی دهه‌های گذشته توسعه دادند حالا بایدپاسخگو باشند؛ همه دست به دست هم دهند مجلس نیز به شیلات کمک کند تا مابقی این ناوگان غیرتعدیل شود. از حدود 100 فروند کشتی از دهه‌های گذشته، 30 فروند آن‌ها هنوز باقی مانده است باید این کشتی‌ها تعدیل شده تا صیادان از این مزاحمت همیشگی خلاصی یابند.

*صیادی جزو مشاغل سخت لحاظ شود

در این جلسه از مدیران شیلات تقاضا شد تا نمایندگان مجلس موضوعاتی چون سخت و زیان‌آور بودن شغل صیادی، کاهش حق بیمه از 27 درصد به 17 درصد و مشمولیت 8 نفر به جای 4 نفر در لنج و 4 نفر به جای 2 نفر در قایق را به صحن ببرند تا راه ارتزاق صیادان تسهیل شود.
*صنایع غیرشیلاتی نیز به کمک مردم منطقه بیایند
ائمه جمعه هرمزگان با عنوان نمودن مشکلات صیادان سنتی وقدیمی درهرمزگان اعلام نمودند که شناورهای بی‌هویت حذف شده، تا ارتزاق صیادان واقعی تسهیل شود.خوب است صیادان واقعی شناسایی شده و دریابانی، شیلات و سایر مسؤولان دریایی برای آن‌هایی که واقعاً صیاد هستند و شغل و آبا و اجدادی‌شان صیادی است تدبیری بیاندیشیند.
همچنین در خصوص صید فانوس ماهیان، مقرر شد من بعد مجوزها به مردم منطقه هرمزگان ارائه شود و هر چه سریعتر عوامل ایرانی در کنار ناخداها و ملوانان زبده آموزش دیده تا هدایت شناورها را طی 3تا 5 سال بدست گیرند.
* امکان برداشت از عمق 200 متر به بعدبا لنج وجود ندارد تا چه رسد به قایق
همچنین ائمه جمعه هرمزگان از مدیران شیلات کشور و استان خواستند برای آبزی‌پروری در قشم چاره‌ای بیاندیشند چرا که زمین‌ها خیلی محدود و مشکلاتی از سوی منطقه آزاد و محیط‌زیست هم مطرح است.

* تشکیل تعاونی صیادی

در این دیدار مشترک مقرر گردید که کمیته توسعه شیلاتی هر شهرستان تشکیل و ضمن تشویق مردم به تشکیل تعاونی‌های بومی صیادی هر منطقه اقدام شود تا صیادان بتوانند بی دغدغه به فعالیت بپردازند.

همچنین در پایان در خصوص ارائه مجوز صید پرساین، صید رشته قلاب با اخذ مجوز و توسعه ناوگان جهت صید در آب‌های شمال غرب اقیانوس هند تصمیم‌گیری و بر توسعه صیادی جزایر استان (از برنامه‌های در دست اقدام این روزهای شیلات که با استانداری هرمزگان در حال تدوین نهایی است) تجارت پرورش ماهی در قفس، پرورش میگو، صنایع پسین مصارف انسانی فانوس ماهیان، شهرک‌های شیلاتی و صنایع تبدیلی تاکید شد

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید