پیش بینی برداشت ۲ هزار تن میگو از مزارع «گواتر»

چهار‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۷  ۰ نظر   ۷۳ بازدید

پیش بینی برداشت ۲ هزار تن میگو از مزارع «گواتر»

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: پیش بینی می شود ۲ هزار تن میگو از مزارع پرورش میگوی «گواتر» در شرق چابهار برداشت و روانه بازار شود.

هدایت‌الله میرمرادزهی اظهار داشت: در سال کشت جاری با فراهم شدن یک هزار و ۲۰۰ هکتار از مزرعه ۴ هزار هکتاری «گواتر» در مجموع ۷۰۰ هکتار به‌ صورت مفید به زیر کشت میگو رفت.

وی با اشاره به اینکه مزرعه پرورش میگوی گواتر حدود ۴ هزار هکتار است که ۲ هزار هکتار آن قابل پرورش میگو است، افزود: ما هر سال رشد در مزارع زیر کشت گواتر داشته ایم سال ۹۴ ، ۲۲۱ هکتار آماده کشت شد، سال ۹۵، ۷۰۰ هکتار و سال ۹۶، ۱۲۰۰ هکتار، مزارع از اواخر اسفندماه به زیر کشت می‌روند و ۸۵ روز تا سه ‌ماه بعد با رسیدن میگو به رشد متعادل آماده برداشت می‌شوند.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان تصریح کرد: میگویی که در مزارع گواتر کشت می‌شود از نوع «وانامی شیشه‌ای» است که بسیار بازارپسند است و قبل از برداشت به‌وسیله خریداران خارجی پیش‌خرید می‌شود؛ سال گذشته از ۱۰۲۵ تن میگوی تولیدی بیش از یک هزار تن آن به روسیه، امارات، ویتنام، چین و برخی از کشورهای اروپایی صادر شد که ۵ میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشت.

وی ادامه داد: امسال هم پیش‌بینی می‌شود ۲ هزار تن میگو از حالا که فصل برداشت آغاز شده از مزارع گواتر برداشت شود و همان‌طور که بیان شد بیش از ۸۰ درصد آن به اروپا و آسیا صادر می‌شود.

میرمرادزهی تأکید کرد: گواتر بخشی از مزارع مستعد قابل‌کشت میگو در چابهار و کنارک است؛ درمجموع و بر اساس کارهای کارشناسی که در طول این سواحل از سوی متخصصان آبزی‌پروری انجام‌شده، سواحل مکران با ۴۲ هزار مزرعه و سایت مستعد کشت میگو به دلیل آب‌وهوای مطلوب برای کشت این آبزی، بهشت آبزی‌پروری ایران نام‌گرفته است.

وی بابیان اینکه بنا به نظر کارشناسان در سواحل مکران امکان تولید و برداشت میگو در ۳ مرحله از سال وجود دارد، افزود: فعلاً ما مزارع پرورش میگوی گواتر را و آن‌هم در یک مرحله به زیر کشت می‌بریم اما امسال برای اولین بار با فراهم شدن زیرساخت قرار است تا چند هفته آینده هم‌زمان با برداشت میگو در گواتر، سایت پرورش میگوی «رودیک» هم به زیر کشت برود.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: مجتمع پرورش میگوی «رودیک» حدفاصل بندر «رمین» و بندر «بریس» در شرق چابهار درمجموع یک هزار و ۵۰۰ هکتار است که با تکمیل زیرساخت‌ها ازجمله ساخت اسکله، برق‌رسانی، جاده دسترسی و آب آشامیدنی؛ ۱۴۰ هکتار آن تا چند هفته آینده با مشارکت یک سرمایه‌گذار خارجی به‌زیرکشت می‌رود.

منبع : مهر

دیدگاه خود را بیان کنید