طرح امکان سنجی توسعه شیلات در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد

چهار‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹  ۰ نظر   ۱۰۰ بازدید

طرح امکان سنجی توسعه شیلات در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:طرح مطالعاتی امکان سنجی توسعه شیلات در این استان آغاز شده است.

حمزه جانبازی روز چهارشنبه اظهار داشت: این طرح در ۲ بخش مناطق سردسیری و گرمسیری پیش بینی شده است که مطالعات حوزه سردسیری آغاز شده و پس از تکمیل در حوزه گرمسیری نیز انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی سرمایه گذاری در حوزه پرورش ماهی متقاضی احداث طرح های پرورش ماهی شده اند افزود: با توجه به موضوع آلودگی های زیست محیطی و تامین آب این طرح مطالعاتی انجام می شود تا ضمن فراهم شدن زمینه رونق تولید از خسارت های احتمالی به منابع آبی استان پیشگیری شود.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:طرح مطالعاتی امکان سنجی پرورش ماهی در مناطق بشار،خرسان و کبکیان اجرا خواهد شد.

جانبازی گفت:این طرح از سوی هشت نفر نیروی انسانی متخصص انجام وپس از برآوردهای کارشناسی برای توسعه تصمیم گیری خواهد شد.

وی در مورد وضعیت کنونی پرورش ماهی در کهگیلویه و بویراحمد گفت:سالیانه ۱۸هزار تن ماهی در استان تولید می شود اما پارسال به دلیل سیلاب های ابتدای سال میزان تولید این محصول در استان به ۱۵ هزار تن کاهش یافت.

جانبازی ابراز داشت: اتحادیه ماهیان سردآبی کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شده است اما نیازمند حمایت مالی دولت است تا بتواند اقداماتی مانند بازاریابی و حمل محصولات را انجام دهد.

وی گفت:صنعت شیلات در این استان نیازمند ایجاد زیرساخت هایی مانند کارخانه های تولید بچه ماهی و سردخانه ذخیره محصولات تولیدی است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۵۱ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض برای جبران خسارت‌های سیلاب‌های سال زراعی گذشته به حوزه شیلات استان پرداخت شده است.

حمزه جانبازی اظهار داشت: این میزان تسهیلات بلاعوض برای جبران خسارت های ناشی از بچه ماهی هایی که به دلیل سیلاب از بین رفتند به۱۲۰واحد تولیدی فعال کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شد.

بهره برداران حوزه پرورش ماهی که بچه ماهی ها را به مزارع ریخته بودند پس از جاری شدن و از این رفتن آنان افزون بر از دست دادن فصل بهار برای درآمدزایی ناچار به خرید دوباره بچه ماهی شدند.

جانبازی تصریح کرد: هم اکنون ۲۵۱ مزرعه پرورش ماهی در استان وجود دارد.

کهگیلویه و بویراحمد ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

استان ۷۲۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران دارد

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید