جزئیات همکاری اقتصادی ایران و ازبکستان در صنعت آبزیان

در دیدار هیات ازبکستانی با مقامات سازمان شیلات، راه‌های توسعه همکاری در پرورش آبزیان بررسی شد. طی این نشست سفیر ازبکستان با اشاره به برنامه ریزی جهت توسعه همکاری‌های تجاری، از هدف‌گذاری دو کشور برای دستیابی به همکاری تجاری یک میلیارد دلاری خبر داد.

در دیدار هیات ازبکستانی با مقامات سازمان شیلات، راه‌های توسعه همکاری در پرورش آبزیان بررسی شد. طی این نشست سفیر ازبکستان با اشاره به برنامه ریزی جهت توسعه همکاری‌های تجاری، از هدف‌گذاری دو کشور برای دستیابی به همکاری تجاری یک میلیارد دلاری خبر داد.

یک‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۳۴ بازدید
جزئیات همکاری اقتصادی ایران و ازبکستان در صنعت آبزیان

در دیدار هیات ازبکستانی با مقامات سازمان شیلات، راه‌های توسعه همکاری در پرورش آبزیان بررسی شد. طی این نشست سفیر ازبکستان با اشاره به برنامه ریزی جهت توسعه همکاری‌های تجاری، از هدف‌گذاری دو کشور برای دستیابی به همکاری تجاری یک میلیارد دلاری خبر داد.

حسین حسینی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان شیلات ایران در دیدار با سفیر ازبکستان و هیات همراه از نمایندگان وزارت کشاورزی و شرکت‌های بخش خصوصی ازبکستان، گفت: در حال حاضر زمینه برداشتن گام‌های موثر در صنعت آبزیان دو کشور در جهت بهبود امنیت غذایی فراهم است. در این میان، افزایش آمار تولید آبزیان در ازبکستان نشان دهنده حمایت این کشور از صنعت آبزیان بوده و از طرف دیگر ایران نیز در این صنعت ظرفیت‌های بالایی دارد که می‌تواند به تعامل دو کشور کمک کند.

او با بیان اینکه تولیدی آبزیان ایران طی سال گذشته یک میلیون و 470 هزار تن بوده است، افزود: هم اکنون ایران در تولید برخی محصولات این حوزه رتبه نخست را در جهان دارد. در همین راستا، در تامین نهادها و تکنولوژی‌های این صنعت قابلیت‌های بالایی وجود دارد.

حسینی با بیان اینکه ایران در زمینه انتقال فناوری این حوزه آماده همکاری است، اظهار کرد: برای نمونه گروه شرکت های ۲۱ بیضا، یک گروه دانش‌بنیان پیشرو در حوزه تولید خوراک آبزیان، پرورش آبزیان و صنایع تبدیلی است. این شرکت نه تنها غذای با کیفیتی برای آبزیان تولید می‌کند، بلکه در زمینه استحصال خاویار، فرآوری و تولید فرآورده های غذایی برپایه آبزیان و همچنین در حوزه تحقیق و توسعه محصولات جدید و خاص، دستاوردهای خوبی دارد.

مدیرعامل سازمان شیلات ایران با اشاره به ظرفیت‌های ایران در زمینه پرورش انواع آبزیان، اظهار کرد: سال گذشته ۲۱۰ هزار تن صادرات انواع آبزیان را با ارزش بیش از ۶۵۰ میلیون دلار داشتیم. از این رو با توجه به برنامه ازبکستان برای افزایش تولید آبزیان می‌توانیم در زمینه صادرات این محصولات همکاری داشته باشیم.

او افزود: در حال حاضر میزان مبادلات تجاری بین دو کشور در حوزه شیلات که محدود به خوراک آبزیان است، ۱۱ میلیون دلار بوده که امیدوارم به ۵۰ میلیون دلار افزایش یابد.

حسینی با بیان اینکه از شرکت‌های ازبکستانی برای حضور در نمایشگاه آذر ماه صنعت شیلات ایران دعوت می‌کنیم، اظهار کرد: هم اکنون یک‌ کمیته مشترک در بخش کشاورزی داریم، اما با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری در چند حوزه مشخص، می‌توان به ماموریت این بخش جامعه عمل پوشاند.

هدف‌گذاری یک میلیارد دلاری همکاری تجاری ایران و ازبکستان

فریدالدین نصریوف سفیر ازبکستان نیز در این نشست با تاکید بر اینکه رتباطات بین ایران و ازبکستان از سال گذشته بهبود یافته است، اظهار کرد: با سفرهای متقابل روسای جمهور ایران و ازبکستان، زمینه توسعه همکاری‌ها فراهم شد. در شرایط کنونی نه تنها در بخش اقتصاد بلکه در سایر بخش‌ها نیز همکاری گسترده‌ای وجود دارد؛ به گونه‌ای که سال گذشته همکاری تجاری ایران و ازبکستان ۵۰۰ میلیون دلار بود و امسال هدف ما دستیابی به همکاری تجاری یک میلیارد دلاری است.

او با بیان اینکه برای دستیابی به هدف‌گذاری تجاری بین دو کشور باید جلسات مشترک بیشتری برگزار شود، افزود: در حال حاضر هیاتی که به ایران سفر کرده بسیار با سابقه و با نفوذ هستند. در شرایط کنونی ما امیدواریم زمینه همکاری با این هیات فراهم شود.

سفیر ازبکستان با اشاره به اینکه دولت ازبکستان از سرمایه گذاران خارجی حمایت می‌کند، اظهار کرد: در حال حاضر ۳۰۰ کارخانه ایرانی در ازبکستان فعالیت دارند، همچنین در منطقه خوارزم ازبکستان منطقه مجزا برای فعالیت اقتصادی ایرانی‌ها ایجاد شده است.

او با ابراز آمادگی جهت توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایرانی‌ها، تصریح کرد: به عنوان نمونه در بخش شیلات می‌توان امکانات لازم را در اختیار گروه شرکت‌های ۲۱ بیضا قرار داد.

او با بیان اینکه ازبکستان بازار بزرگی دارد، ادامه داد: به همین دلیل استقرار کارخانه‌هایی مانند این گروه در هر یک از مناطق ازبکستان ضروری است.

نصریوف در پایان با اشاره به توسعه چشمگیر صنعت ازبکستان طی 6 سال گذشته، گفت: همچنین با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص ازبکستان؛ به طوری که از ۷۲ میلیون جمعیت آسیای میانه ۳۶ میلیون متعلق به ازبکستان است، از این رو همکاری‌های دو جانبه می‌تواند راهبردی باشد.

سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیون دلاری گروه شرکت های ۲۱ بیضا در ازبکستان

امیر عبودی مدیرعامل شرکت ۲۱ بیضا با اشاره به آغاز سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیون دلاری در ازبکستان، گفت: در سال گذشته ۵۵۰ هزار تن انواع آبزیان در ازبکستان تولید شد. در همین راستا تولید ۸۰۰ هزار تن در سال جاری و یک میلیون تن آبزی برای سال آینده پیش‌بینی شده است.

صنعت آبزیان در مسیر رشد قرار گرفته است

در ادامه نشست، معاون صنعت شیلات ازبکستان با اشاره به مسیر رشد و توسعه صنعت آبزیان در این کشور، گفت: در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۷۰۰ شرکت‌ در حوزه آبزیان فعالیت داشتند و در سال ۲۰۲۴ تعداد مزرعه آبزیان به ۵۵۰۰ مورد رسیده است.

او با بیان اینکه ۵۵۰ هزار تن ماهی سال گذشته در ازبکستان تولید شده که ۶۰ تا ۷۰ درصد آنها خوراک استفاده کرده‌اند، اظهار کرد: در شرایط کنونی مهمترین مسأله برای پرورش دهندگان ماهی کشورمان خوراک ماهی است.

او افزود: در حال حاضر میزان تقاضای خوراک ماهی در ازبکستان ۴۵۰ هزار تن است که سال آینده به دو برابر افزایش می‌یابد. به طور قطع استقرار گروه شرکت‌های ۲۱ بیضا در کشور ازبکستان به توسعه صنعت آبزیان کمک می‌کند.

گروه شرکت های ۲۱ بیضا در ازبکستان تنها روی خوراک متمرکز نیست

شیرزاد اسماعیل آف مدیر شرکت بی اف ازبکستان (شعبه گروه شرکت های ۲۱ بیضا در ازبکستان) نیز در این رابطه، گفت: کارخانه ۲۱ بیضا در ازبکستان تنها روی خوراک متمرکز نیست، بلکه با بهره‌گیری از متخصصان به دنبال ایجاد زنجیره ارزش آبزیان در ازبکستان و پرورش با کیفیت انواع آبزیان است.

او افزود: همچنین در زمینه علمی و تکنولوژیکی در ازبکستان همکاری داریم و پس از بهره‌برداری از آزمایشگاه، تجهیزات نیز در اختیار پرورش دهندگان قرار می‌گیرد.

اسماعیل آف با بیان اینکه پرورش دهندگان ماهی ازبکستان انتظار دارند کارخانه ۲۱ بیضا هرچه سریعتر در ازبکستان راه‌اندازی شود، اظهار کرد: در چند وقت اخیر شرکت ۲۱ بیضا متخصصانی به ازبکستان فرستادند و همین مسأله منجر شد تا پرورش دهندگان ازبکستانی راحت‌تر و با بهره وری بیشتر بتوانند تولید کنند.

منبع: کاماپرس

دیدگاه خود را بیان کنید