نجات مجتمع پرورش میگو گمیشان در دولت شهید رئیسی

لایروبی خلیج گرگان به همراه کانال آب‌رسان مجتمع پرورش میگو باعث شد که صنعت پرورش میگو در دولت سیزدهم از مخاطرات طبیعی نجات پیدا کند و مسئولان در حال برنامه‌ریزی برای پرورش بیش از ۱۲ هزار تن میگو هستند.

لایروبی خلیج گرگان به همراه کانال آب‌رسان مجتمع پرورش میگو باعث شد که صنعت پرورش میگو در دولت سیزدهم از مخاطرات طبیعی نجات پیدا کند و مسئولان در حال برنامه‌ریزی برای پرورش بیش از ۱۲ هزار تن میگو هستند.

شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۳۸ بازدید
نجات مجتمع پرورش میگو گمیشان در دولت شهید رئیسی

لایروبی خلیج گرگان به همراه کانال آب‌رسان مجتمع پرورش میگو باعث شد که صنعت پرورش میگو در دولت سیزدهم از مخاطرات طبیعی نجات پیدا کند و مسئولان در حال برنامه‌ریزی برای پرورش بیش از ۱۲ هزار تن میگو هستند.

دولت شهید رئیسی گرچه در یک دوره کمتر از چهار سال فرصت ارائه خدمت به مردم را پیدا کرد؛ اما کارهای ماندگار و تأثیرگذاری را رقم زده است، از رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال در مراکز دولتی گرفته تا پرداخت هزینه‌های ناباروری و افزایش حقوق سربازان و اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان البته اینها خدمات اقتصادی است که مردم آن را در دولت سیزدهم لمس کردند؛ ولی مهم‌تر از این مسائل فرهنگ خدمت بود که از دولت سیزدهم به یادگار ماند.

شهید رئیسی برای خدمت به مردم شبانه‌روز نمی‌شناخت و به جایی آنکه جمعه‌ها وقت را با خانواده صرف کند تلاش کرد که جمعه‌ها را با سفرهای استانی صرف خانواده بزرگ ملت کند و مشکلات مردم نیز در سایه این تلاش‌ها کم‌رنگ‌تر از همیشه شده است.

توجه ویژه شهید رئیسی به عقب‌ماندگی‌ها و محرومیت‌ها وجه تمایز این دولت با دولت‌های گذشته است، گرچه بسیاری از دولت‌ها شعار محرومیت‌زدایی را سر دادند؛ اما در میدان عمل جز افزایش تضاد طبقاتی اتفاق دیگری رقم نخورد؛ ولی تلاش دولت برای ریشه‌کنی فقر مطلق در کشور ستودنی است.

این اقدامات دولت نه‌تنها در ابعاد ملی بلکه در ابعاد استانی نیز قابل‌لمس است و در این گزارش بنا داریم به یکی دیگر از دستاوردها و خدمات دولت رئیسی در استان گلستان بپردازیم.
یکی از خدمات دولت رئیسی در استان گلستان که شاید کمتر از تریبون رسانه‌ها به آن پرداخته شده نجات مجتمع پرورش میگو است، در سال گذشته موضوع پسروی آب دریای خزر باعث نگرانی‌های زیادی برای تولیدکنندگان میگو و مردمان نوار شمالی استان شد.

صیادانی که به دلیل کاهش میزان صید مأمن امنی برای حفظ اقتصاد خانوار پیدا کرده بودند تصور نمی‌کردند که بی‌مهری خزر بار دیگر بر معیشت آنها سایه بیفکند، پسروی آب دریایی خزر باعث شده بود که آبرسانی به مجتمع پرورش میگو گمیشان با مشکل زیادی روبه‌رو شود.

پسروی خزر تولیدکنندگان میگو را در یک شوک فروبرده بود و این مسئله می‌توانست سرمایه‌گذاری چند ده‌میلیاردی در گمیشان را به خطر بیندازد، دولت قبل که اعتقادی به مسئله لایروبی و احیای خلیج گرگان نداشت و با وجود مصوبات سطح ملی تنها بر روی کاغذ و در جلسات سمینار و همایش‌ها طرح احیای خلیج گرگان را مطرح کرده بود نتوانست از پس مخاطرات خلیج بر بیاید.

اما با آغاز دولت سیزدهم موضوع لایروبی کانال‌های منهتی به خلیج قوت گرفت و این مسئله باعث شد که هم سطح و هم کیفیت آب دریای خزر افزایش یابد؛ اما این خدمات منشأ اثر در اقتصاد بزرگی در استان گلستان شد.
با تمام فراز و نشیب‌ها طرح لایروبی خلیج گرگان اجرا شد و این مسئله به بهبود کیفیت آب منطقه منتج شد؛ اما در کنار این لایروبی موضوع لایروبی کانال آب‌رسان مجتمع میگو نیز با دستور مقامات دولت در دستور کار قرار گرفت.
لایروبی این کانال باعث شد که هم کیفیت آب و هم میزان آبرسانی به این مجتمع افزایش یابد تا خطر خشک کامی مجتمع پرورش میگو اقتصاد آبزی‌پروری در این منطقه را کاهش دهد.

اهمیت میگو برای استان گلستان از آنجا حائز اهمیت است که بیش از ۸۰ درصد میگوهای برداشت شده در گلستان پس از عمل‌آوری و بسته‌بندی قابلیت صادرات به کشورهای دیگر را دارد و برای استان ارزآوری خوبی نیز به همراه داشته است.

از سویی دیگر این مجتمع در یکی از شهرستان‌هایی محروم استان گلستان اجرایی شد که زمینه اشتغال جوانان این مرزوبوم را فراهم ساخته است و باعث شده گمیشان از ۳۱ شهرستان محروم کشور خارج شود.

اسماعیل جباری در این باره می‌گوید: یکی از پروژه‌های بسیار مهمی که در استان گلستان پیگیری می‌کنیم پرورش میگو در گمیشان است، باتوجه‌به پسروی دریا یک کار جهادی با همکاری استانداری و شیلات موفق شدیم قرارگاه خاتم را برای اجرای طرح لایروبی پای‌کار بیاوریم.

مدیرکل شیلات استان گلستان ادامه داد: با اجرای این پروژه آب باکیفیت را توانستیم به مجتمع پرورش میگو گمیشان برسانیم و امسال پیش‌بینی می‌کنیم بالغ بر ۴ هزار تن میگو از این مجتمع برداشت شود.

جباری بیان کرد: در فاز نخست ۲ هزار هکتار میگو در این مجتمع پرورش داده می‌شود و این در حالی است که در ابتدای دولت سیزدهم تنها ۴۵۰ تن میگو برداشت می‌شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۳ هزار و ۷۰۰ تن میگو در استان برداشت شده، افزود: برای تولید ۱۲ هزار تن میگو در استان برنامه‌ریزی کردیم و در فاز بعدی به دنبال آن هستیم که سطح مجتمع پرورش میگو را به ۶ هزار هکتار افزایش دهیم.

مدیرکل شیلات استان گلستان یادآور شد: امیدواریم با همکاری سرمایه‌گذار بتوانیم کار زیربنایی مجتمع میگو را اجرا کنیم و در فاز دوم رویکرد ما این است که بتوانیم این مجتمع پرورش میگو را به بومیان استان گلستان واگذار کنیم.

نماینده مردم غرب استان گلستان در مجلس شورای اسلامی نیز به این مسئله تأکید کرد که پرورش میگو می‌تواند به توسعه اشتغال و کارآفرینی برای بومیان منطقه کمک کند.

عبدالجلال ایری یادآور شد: این مجتمع پرورش میگو برای اهالی نوار ساحلی استان گلستان حائز اهمیت است و مسئولان در تلاش هستند که بتوانند بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته مزارعه پرورش میگو را تحویل بومیان منطقه بدهند.

وی افزود: تولید میگو در دولت سیزدهم رکورد زد و رشد سه تا چهار برابری را تجربه کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به لایروبی صورت‌گرفته در خلیج گرگان افزود: این بنادر بعد از گذشت ۷۰ سال دوباره احیا و مورد بهره‌برداری در توسعه این شهرستان محروم و مرزی قرار می‌گیرد.

در دولت سیزدهم برای واگذاری مجتمع پرورش میگو به بومیان منطقه اقدام شد و این در حالی بود که به بهانه عدم آشنایی با صنعت پرورش میگو در دولت گذشته این مجتمع با سرمایه‌گذاری غیربومی واگذار شده بود.

منبع: گلستان ما

دیدگاه خود را بیان کنید