صید ترال بدون هماهنگی کمیسیون کشاورزی نباید اجرا شود

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت:در زمینه صید ترال بدون هماهنگی کمیسیون کشاورزی هیچگونه اقدامی صورت نگیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت:در زمینه صید ترال بدون هماهنگی کمیسیون کشاورزی هیچگونه اقدامی صورت نگیرد.

سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۵۷ بازدید
صید ترال بدون هماهنگی کمیسیون کشاورزی نباید اجرا شود

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت:در زمینه صید ترال بدون هماهنگی کمیسیون کشاورزی هیچگونه اقدامی صورت نگیرد.

محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی درخصوص وضعیت کشور در زمینه پرورش آبزیان، گفت: ظرفیت های و قابلیت های کشور در زمینه آبزی پروری و صیادی کم نیست اما اینکه چرا نمی‌توانیم ظرفیت‌های موجود را از حالت بالفعل به حالت بالقوه تبدیل کنیم جای سوال دارد.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حدود 250 هزار فارغ التحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بخش کشاورزی داریم که این خود یک ظرفیت بسیار بزرگ است و باید از این ظرفیت با برنامه ریزی از آنها استفاده کنیم، عنوان کرد: اگر بتوانیم از سواحل جنوبی کشور با برنامه ریزی به منظور تولید میگو استفاده کنیم می‌توانیم ضمن اشتغالزایی شاهد ارز آوری بسیار زیادی برای کشور باشیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متاسفانه بروکراسی اداری و رانت مانع از بکارگیری ظرفیت‌های موجود در حوزه آبزی پروری می‌شود، ادامه داد: در مجلس یازدهم و در ایام کرونا با حضور در منطقه چابهار و سواحل مکران شاهد بودیم که تعداد زیادی قایق و لنج امکان صیادی ندارند و با پیگیری مشکلات توانستیم مشکل آنها را برطرف کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید تمامی برنامه ریزی‌های موجود در حوزه آبزی‌پروری را با سرعت چندین برابری پیش ببریم، عنوان کرد: کمیته تولیدات دامی کمیسیون کشاورزی باید ماهیانه از سازمان شیلات گزارش دریافت کند. درحال حاضر اقدامات خوبی در این حوزه صورت گرفته اما کماکان ایراداتی همچنان وجود دارد.

عسکری با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات صیادان تامین سوخت قایق ها و لنج ها است که برخی‌ها از آن سوء استفاده می‌کنند، گفت: باید در راستای سلامت جامعه تلاش کنیم سهم آبزیان در سبد غذایی مردم افزایش پیدا کند، درحال حاضر تولیدات شیلاتی توسط دهک‌های بالایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و وزیر جهاد کشاورزی دولت چهاردهم باید در این زمینه تلاش نماید.

وی با اشاره به اینکه باید براساس آمارهای دقیق وضعیت کشور در زمینه تولید آبزیان مشخص شود و تلاش کنیم به اهداف برنامه هفتم توسعه برسیم، ادامه داد: اگر در حوزه تقنینی سازمان شیلات مشکلاتی دارد در کمیسیون کشاورزی مطرح کنند تا در راستای رفع آن اقدام کنیم.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید سیستم نظارتی دقیق و شفاف در زمینه تهیه آمارها به کمیسیون کشاورزی و سازمان شیلات کمک کند، گفت: یکی از چالش‌های شیلات آمارهای غیرواقعی است، باید بر اساس آمارهای واقعی کاستی‌ها و کمبودها را برطرف کینم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه متاسفانه بر اساس گزارش‌های ارائه شده از 180 هزار هکتار اراضی مناسب برای پرورش میگو تنها 20 هزار هکتار آن به بهره‌برداری رسیده است که باید دلایل آن مشخص شود، عنوان کرد: صید ترال را با تمامی زحماتی که داشت متوقف کردیم و عوامل سوء استفاده کننده متوقف شدند مجددا نیز اعلام کردیم در زمینه صید ترال بدون هماهنگی کمیسیون کشاورزی هیچگونه اقدامی صورت نگیرد.

عسکری گفت: در زمینه تولید ماهیان خاویاری رتبه اول را داشتیم اما در حال حاضر کشورهایی مانند اسپانیا و ترکیه به این حوزه ورود کردند و کشور چین که اطلاعات زیادی در این زمینه نداشت به برترین تولیدکننده خاویار تبدیل شده است.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی، افزود: متاسفانه نتوانسته‌ایم از سواحل برای پرورش آبزیان به خوبی استفاده کنیم درحالی که کشورهای همسایه جنوبی ما اقدامات خوبی داشته اند، باید با برنامه‌های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت در این حوزه اقدام و حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم.

منبع: خانه ملت

همکاران و علاقه مندان محترم شیلاتی میتوانند اخبار و گزارشات ویرایش و تنظیم شده و همچنین تصاویر یا ویدئوهای مرتبط با صنعت شیلات همراه با توضیحات آنها را ارسال فرمایند تا بنام خودشان در صفحه اخبار شیلاتی همکاران درج گردد.

ارسال اخبار و گزارشات شیلاتی -------------- ارسال تصویر یا ویدئو شیلاتی

دیدگاه خود را بیان کنید