حراج محیط زیست برای ژست مدیریتی؟!

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۲ بازدید

با شکل گیری مناطق آزاد در کشور، یکی از مواردی که در برخی از مناطق آزاد انجام پذیرفت انجام طرح های مطالعاتی با کمک مشاوران بین المللی در خصوص توسعه مناطق آزاد ایران و تهیه طرح جامع برای این مناطق بود.

به گزارش «تابناک»، در همین خصوص یکی از این مطالعات با مشاوره شرکت بین المللی «سوئکو» در جزیره قشم انجام شد که بالغ بر 23 مجلد حجیم می باشد.

این طرح جامع که به نوعی می توان آن را قانون اساسی برای منطقه آزاد قشم نامید یکی از مسائلی را که در تمام تحقیقات و ارائه راهکارهای خود مد نظر گرفته است پیوست های محیط زیستی برای طرح هایی بود که باید در آینده در این جزیره بی نظیر خلیج فارس انجام پذیرد. به عبارتی روشن تر هر طرح مغایر با الگوهای استاندارد محیط زیست، از نظر این طرح جامع مردود می باشد.

از جمله این مغایرت ها می توان اشاره داشت به خشک کردن دریا که موجب تغییرات زیادی در بستر و سطح دریا خواهد شد. تغییراتی که به طور قطع زندگی جانداران و اکوسیستم منطقه را دست خوش تغییر می کند و باعث از میان رفتن سواحل مرجانی می شود. همچنین استخراج شن و ماسه از بستر دریا آب های این منطقه را به لجنزار تبدیل می کند.

این در حالی است که اما در یک عمل غیرمنتظره، سازمان منطقه آزاد در این مدت به زیستگاه پرندگان مهاجر و آبزیان نادر این منطقه نیز چوب حراج زده، به گونه ای که در یک تفاهم نامه با بخش خصوصی جزیره که اداره برخی هتل ها و پاساژهای شهر درگهان را در اختیار دارد، سازمان منطقه آزاد قشم اقدام به واگذاری 35 هکتار از لبه های ساحلی جزیره کرده تا با خشک کردن آن نیمی از آن را در اختیار سازمان منطقه آزاد قشم قرار دهد.

از سویی باید توجه داشت که هزینه هر متر خشک کردن دریا بالغ بر 60 هزار تومان برای طرف دوم هزینه خواهد داشت و با واگذاری نیمی از آن در واقع زمین های فراوری شده از محیط زیست جزیره که در یک منطقه تجاری با موقعیت عالی قرار دارد متری 120 هزار تومان قیمت تمام شده برای طرف قرارداد محاسبه گردیده در حالی که قیمت واقعی این زمین ها دست کم هر متر مربع حدود یک میلیون تومان خواهد بود.

از سوی دیگر، صیادان و مردم بومی شهر درگهان که از ساخت و احداث منطقه جدید در محل کسب روزی خود به خشم آمده اند، نسبت به قرارداد واگذاری محل زیستگاه پرندگان فصلی و مهاجر و میگوهای سرتیز به بخش خصوصی اعتراض کرده و از مسئولان امر کمک خواسته اند.

این در حالی است که سازمان منطقه آزاد قشم بدون درنظر گرفتن اهمیت زیست محیطی منطقه و حتی توجه به این نکته که ساخت و سازهای جدید مانع پیشرفت و رشد درختان حرا خواهد شد، در سواحل آن منطقه اقدام به واگذاری 35 هکتار زمین با جذابیت زیست محیطی کرده است.

نکته آنکه در راستای تخریب محیط زیست و جنگل های دلنواز حرا در قشم که طرح مطالعاتی گران قیمتی نیز جهت تکثیر این گونه درختان در آنجا اجرا شده بود، هم اکنون همان محل نیز محل تخلیه نخاله های ساختمانی شده و در واقع تمام بودجه صرف شده نیز در حال نابودی است.

دیدگاه خود را بیان کنید