كاهش لاله‌هاي تالابي در گيلان

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۱۳ بازدید

خبرگزاري فارس: مديركل حفاظت محيط زيست گيلان از كاهش تراكم گونه‌هاي گل‌هاي تالابي در اين استان خبر داد و گفت: فروش دانه‌هاي اين گياه به عنوان پسته‌هاي تالابي موجب كاهش توليد مثل گل‌ها در داخل تالاب شده است.

به گزارش خبرگزاري فارس از صومعه‌سرا، امير عبدوس در جريان برگزاري نخستين جشنواره گلدهي گل لاله تالابي در محل پناهگاه حيات وحش سلكه اين شهرستان با اشاره به نقش موثر گل‌هاي تالابي در كاهش آلودگي‌ها، اظهار داشت: گل‌ نيلوفر و لاله تالابي به دليل زيبايي و جذابيت بسيار مورد توجه مسافران و گردشگران به گيلان است.
وي با اشاره به نامهرباني‌ها و بي‌توجهي برخي از اين مسافران و گردشگران به حوزه زيبايي‌هاي تالاب تصريح كرد: اين افراد به دليل علاقه‌مندي زياد به گل‌هاي تالابي آنها را كنده يا موجبات تخريبشان را فراهم مي‌كنند.
مديركل محيط زيست گيلان، فرهنگ‌سازي و برخورداري درست و مناسب از گل‌ها و زيبايي‌هاي تالاب را از مهم‌ترين مشخصه‌هاي برپايي جشنواره گلدهي لاله تالابي در صومعه‌سرا برشمرد و بيان داشت: گل لاله بر شاخه خود زيباست.
عبدوس گل لاله تالابي را مورد توجه و علاقه بسياري از مردم و اقوام مختلف در دوران باستان دانست و افزود: آثار منقوش گل‌هاي تالابي براي هر قوم و دياري در دوره باستان نماد و مظهر خوبي و زيبايي بود كه آثار آن به ويژه در معماري‌هاي تخت جمشيد و تاج محل هندوستان به خوبي آشكار است.
وي با اشاره به نقش و اهميت گل‌هاي تالابي به ويژه گل لاله ابراز داشت: اين گل علاوه بر خواص بسياري زيادي كه در آن نهفته است سه نقش و جايگاه ويژه در مرداب دارد.
مديركل محيط زيست گيلان يكي از تهديدهاي جدي در تالاب بين‌المللي انزلي را وجود فاضلاب‌هاي شهري برشمرد و تصريح كرد: لاله تالابي نقش مهمي در پالايش آلودگي‌ها به ويژه آلودگي فاضلاب‌هاي شهري در خود دارد.
اين مسئول وجود سلسله‌هاي تالابي را مهم‌ترين محل جمع‌آوري ماهيان و تخم‌ريزي آبزيان تالابي عنوان كرد و گفت: اين سلسله‌ها همچنين محلي مناسب براي آشيان زيستي پرندگان مهاجر و بومي تالابي است.
عبدوس به حساسيت و عمر كوتاه گل لاله تالابي در خارج از مرداب اشاره كرد و افزود: اين گل در خارج از تالاب تنها چند دقيقه عمر دارد.
به گفته وي، گل‌هاي تالابي تنها در محيط تالاب زيبا و داراي عمري معين هستند.
مديركل محيط زيست گيلان از كاهش تراكم گونه‌هاي گل‌هاي تالابي در اين استان خبر داد و تصريح كرد: برخي افراد دانه‌هاي اين گياه مفيد را به عنوان پسته‌هاي تالابي در بازار به فروش مي‌رسانند كه موجب كاهش توليدمثل گل‌هاي در داخل مرداب شده است.
وي در پايان اذعان داشت: گل‌هاي تالابي در سال‌هاي بعد از طريق توليد بذر و دانه رويش دوباره مي‌كنند كه اين عمل موجب تخريب گل‌ها در آينده‌اي نزديك مي‌شود.

دیدگاه خود را بیان کنید