تولید 22 تن میگو در گمیشان طی سال گذشته

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۳ بازدید

گمیشان - خبرگزاری مهر: مدیرکل شیلات گلستان گفت: در سال گذشته 22 تن میگو در سایت گمیشان تولید شد که 20 تن از این مقدار توسط مردم استان مورد مصرف قرار گرفت.

علی اکبر پاسندی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: انتظار می رود در سالجاری با تولید بسیار خوبی که انجام می گیرد نیازهای استان را در این بخش تامین کنیم و پشتیبان میگوی کشور باشیم.

مدیر کل شیلات گلستان تصریح کرد: با توجه به ارزش غذایی بالای میگو و ماهی و وجود سلینوم فراوان در گوشت آنها و در نتیجه خاصیت آنتی اکسیدانی، این دو ماده غذایی ضد سرطان خون و غدد لنفاوی هستند و باعث کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب خون میشوند که می تواند نقش مهمی را در سلامت را در جامعه ایفا کند.

وی گفت: شیلات استان با هماهنگی تولید کنندگان آمادگی همکاری برای تحویل میگوی تولیدی را دارد و با برنامه ریزی صورت گرفته و حمایت مسئولین استانی و کشور پیش بینی میشود به یاری خدا در سال آینده شاهد توسعه سطح و افزایش تولید میگو در استان باشیم و امیدواریم در این مسیر با گسترش، احداث و تجهیز مراکز عمل آوری و مراکز تکثیر در سال های آینده گامی بزرگ در جهت رشد اقتصادی و توسعه پایدار کشور برداریم.

مدیر کل شیلات گلستان گفت: با گذشت 30 روز از ذخیره سازی بچه میگوی وانامی در استخرهای سایت پرورش میگوی گمیشان وزن متوسط میگوها در حال حاضر به 4 گرم رسیده است که نشان دهنده شرایط ایده آل و مناسب فاکتورهای فیزیکوشیمیایی آب دریای خزر و بهنگام بودن آب مورد نیاز مزارع و مدیریت پرورش برای تولید است.

پاسندی عنوان کرد: این مدت در مشابه با استان های جنوبی از رشد بهتری برخوردار می باشد و حدود 2 درصدافزایش وزن دارد و پیش بینی می شود که در سال جاری بیش از 150 تن میگو در این سایت تولید شود.

وی اظهار داشت: در سال جاری حدود 16 میلیون قطعه بچه میگو از استان هرمزگان با مجوز دامپزشکی در دهه اول تیر ماه سال جاری و در 69 هکتار استخر مفید در تعداد53 استخر ذخیره سازی در فاز اول انجام شد که برای اولین بار پرورش میگوی وانامی در این سطح در سایت میگو ی گمیشان و با صدور مجوز سازمان محیط زیست صورت گرفت.

وی اظهار کرد: از آنجایی که میگو از جمله آبزیانی است که علاوه بر مصرف داخلی نقش صادراتی و ارزی برای کشور دارد و با توجه به سال جهاد اقتصادی این فعالیت می تواند نقش مهمی در زمینه های مهم اقتصادی از جمله اشتغال داشته باشد بطوریکه به ازای هر دو هکتار برای یک نفر اشتغال مستقیم و دو نفر اشتغال غیر مستقیم بوجود می آید.

دیدگاه خود را بیان کنید