آيت ا...مکارم شيرازي:خوردن لابستر(شاه ميگو) اشکال دارد

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۱۵ بازدید

در فقه اسلام که به طيب وحلال بودن غذاها توجه بسياري شده است،در مورد خوردن آبزيان تنها استفاده از ماهي هاي فلس دار وميگورا مجاز دانسته است در اين پرسمان بخشي از استفتائاتي را که از مراجع عظام در اين باره صورت گرفته است از نظر شما مي گذرد.

حيوانات حلال دريايي

من در کانادا زندگي مي کنم .اولا مي خواستم بدانم مي توانم همه ماهي هاي فلس دار را بخورم با اين که نحوه مردن آن ها مشخص نيست .ثانيا کدام يک از حيوانات دريايي حلال و کداميک حرام است؟

آيت ا... مکارم شيرازي: ماهي هاي فلس دار عموما حلال است مگر اين که در آب مرده باشند. (اگر در تور بميرد اشکالي ندارد). از حيوانات دريا فقط دو چيز حلال است ماهي فلس دار و ميگو.

شاه ميگو و خرچنگ آب شيرين

متخصصان علم جانورشناسي مي گويند: در درياهاي جنوبي کشور نوعي خرچنگ دراز به نام شاه ميگو و در آب هاي شيرين مرداب انزلي و رودخانه هاي وابسته به آن و بعضي ديگر از آب هاي شيرين داخلي نوعي خرچنگ دراز به نام خرچنگ آب شيرين زندگي مي کند که شباهت ساختماني بسيار زيادي با ميگو دارد، از لحاظ ساختمان ظاهري «شاه ميگو» و «خرچنگ آب شيرين» تفاوت فاحشي با خرچنگ معروف که داراي بدني گرد و پهن است و در کنار دريا و يا رودخانه ها زندگي مي کند دارد، آيا اين ها حلال هستند يا حرام؟

حکم در اين جا تابع صدق موضوع در نظر عرف است، اگر به آن، خرچنگ (سرطان) گفته شود حرام است و اگر صدق روبيان (ميگو) بر آن کند حلال است، براي تشخيص اين موضوع مي توانيد به صيادان مراجعه کنيد.

خريد و فروش آبزيان حرام گوشت

آن دسته از آبزيان که خوردن آنها حرام است و لو اين که زنده از آب گرفته شده باشد آيا محکوم به حکم ميته است که خريد و فروش آن حرام مي باشد؟ (چون از آنها استفاده هاي ديگري مانند خوراک براي دام و طيور و بعضا استفاده هاي صنعتي مي شود.)

خريد و فروش آن ها براي منافع ديگر اشکالي ندارد.

خوردن لابستر

از آن جا که تشخيص فلس دار بودن يا ميگو بودن براي مردم عادي ساده نمي باشد لطفا حکم خوردن لابستر (LABSTER) را بفرماييد ؟

خوردن لابستر اشکال دارد.

خوردن ماهي کولي

آيا خوردن ماهي کولي که هم به صورت فيله و هم به صورت ماهي در فروشگاه ها عرضه مي شود اشکال دارد يا خير؟

در صورتي که جزو ماهيان فلس دار باشد اشکالي ندارد و اگر نمي دانيد چگونه است ماهي هايي که از بازار مسلمين مي گيريد و صيد اسلامي است حلال است.

فلس با چشم مسلح

اگر فلس با چشم مسلح فقط ديده شود حکم صيدشان چيست؟

آيت ا... سيستاني : اگر فلس بر آن صدق کند عرفا کافي است.

ماهي هاي مشکوک الفلس

آيا خوردن بعضي انواع ماهي هايي که شک داريم که فلس دارند يا نه جايز است؟

آيت ا... وحيدخراساني: : اگر در اين که اين نوع ماهي فلس دارد شک داشته باشيد بايد بنا را بر اين بگذاريد که خوردن آن حرام است.

خوردن ماهي که شخص غيرمسلمان آن را از آب گرفته

سوال: آيا خوردن ماهي هايي که شخص کافر آن را از آب گرفته و نام خدا را بر زبان نبرده و در رستوران يا مغازه هاي افراد غيرمسلمان به فروش مي رسد جايز است؟

کسي که ماهي را صيد مي کند لازم نيست مسلمان باشد و در موقع گرفتن آن نام خدا را ببرد ولي مسلمان بايد گرفتن آن را ديده باشد يا از راه ديگر يقين پيدا کند يا حجت شرعيه داشته باشد که زنده از آب گرفته شده يا در تور، در آب مرده باشد و اگر اين ماهي در دست کافري باشد که از دست مسلمان نگرفته باشد اگرچه بگويد آن را زنده گرفته ام حرام مي باشد، مگر اين که بينه يا شخص ثقه اي که ظن بر خلاف گفته او نباشد ، خبر دهد که او را زنده گرفته است

دیدگاه خود را بیان کنید