كاهش ذخاير ميگو در بوشهر

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۲ بازدید

جام جم آنلاين: رئيس پژوهشكده ميگوي كشور مستقر در بوشهر گفت‌: پيش‌بيني مي‌شود امسال 455 تن ميگو در آب‌هاي استان صيد شود كه در مقايسه با 706 تن صيد پارسال 35 درصد كمتر خواهد بود.

جام جم آنلاین : به گزارش واحد مركزي خبر،‌ آيين جمشيد، تخريب نوزادگاه ميگوها بر اثر صيد بي‌رويه و غيرمجاز ترال (كف روب)، از بين رفتن لارو ميگو، شرايط جوي نامناسب، خشكسالي‌هاي پي‌درپي و آلودگي‌هاي ناشي از خروج فاضلاب‌هاي صنعتي را از جمله عوامل كاهش ميزان ذخاير ميگو در آب‌هاي خليج فارس دانست.

سال گذشته نيز در حالي كه پيش‌بيني صيد ماهي 1670 تن بود تنها 706 تن ميگو صيد شد كه نسبت به سال 88 نزديك به 45 درصد كاهش داشت.

پژوهشكده ميگوي كشور به عنوان متولي حفظ ذخاير ميگو هر سال، قبل از شروع صيد اقدام به گشتزني در دريا مي‌كند و امسال نيز در نتيجه اين گشت‌ها و بررسي‌هاي انجام شده در 44 ايستگاه، رسيدن 70درصد ميگوها به اندازه تجاري 12سانتي‌متر مشخص شده است.

بر اساس تحقيقات انجام شده 42 درصد ذخيره ميگوي امسال در حوزه شهرستان بوشهر، 33 درصد در تنگستان و بخش كمي نيز در منطقه مطاف شهرستان دير است.

به گفته رئيس پژوهشكده، بر اساس بررسي‌هاي تحقيقاتي امسال ميگوهاي جوان نسبت به پارسال پراكنش كمتري دارند.

ميگوي موجود در آب‌هاي ساحلي استان از گونه ببري سبز است كه از بهترين و مهم‌ترين گونه‌هاي ميگوي استان بوشهر است و هر سال اين گونه در فصل تير و مرداد وارد آب‌هاي بوشهر مي‌شود.

صيد ميگو معمولا 35 تا 40روز طول مي‌كشد و در اين مدت هزار و 500 صياد مشغول صيد اين آبزي مي‌شوند.

مناطق خورخان در بندر دير، رستمي در بندر دلوار و امام حسن در بندر ديلم عمده‌ترين صيدگاه‌هاي استان است.

نزديك به 40 درصد ميگوي كشور در استان بوشهر صيد مي‌شود كه همه ميگوي صيدشده در استان بوشهر و ديگر مناطق كشور مصرف مي‌شود.

ذخاير برخي گونه‌هاي ماهيان هم در خليج فارس محدوده استان بوشهر كاهش يافته است.

يار احمدي مدير كل شيلات استان بوشهر نيز درباره علت‌هاي كاهش گونه‌هاي ماهي در خليج فارس گفت صيد بي‌رويه و روش‌هاي غيرمجاز صيد و آلودگي‌هاي ناشي از بهره‌برداري از ذخاير نفتي و حمل و نقل مواد نفتي در دريا از عوامل كاهش ذخاير ماهي است.

يك ميليون قطعه بچه ماهي تا پايان سال به منظور حفظ ذخائر ماهي تكثير و در دريا رها مي‌شود كه اين بچه ماهي‌ها از گونه هامور هستند.

صيد ميگو 10 مرداد در وسعت 4 هزار مايل مربع آب‌هاي ساحلي استان آغاز مي‌شود.

دیدگاه خود را بیان کنید