توليد 375 هزار تن ماهي در آب‌هاي داخلي كشور

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۱ بازدید

خبرگزاري فارس: رئيس سازمان شيلات ايران از پيش‌بيني توليد 375 هزار تن ماهي در آب‌هاي داخلي كشور تا پايان سال جاري خبر داد.

غلامرضا رازقي امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراك در حاشيه مراسم توديع و معارفه رئيس جديد سازمان جهاد كشاورزي استان مركزي اظهار داشت: در حال حاضر ميزان توليد پروتئين دريايي در كشور در آب‌هاي ساحلي 500 هزار تن و درآب‌هاي داخلي 250 هزار تن است.
وي تصريح كرد: وزارت جهاد كشاورزي در سال جاري برنامه‌هاي بسيار خوبي در زمينه افزايش توليد ماهي در دست اقدام دارد كه استفاده بهينه از آب‌هاي داخلي در راستاي افزايش توليد، بخشي از اين برنامه‌ها است.
رئيس سازمان شيلات ايران گفت: از طرفي با توجه به محدوديت‌هايي كه در آب‌هاي داخلي با آن مواجه هستيم و از طرف ديگر با توجه به قابليت‌هاي بسيار بالايي كه در آب‌هاي داخلي از جمله چاه‌هاي آب‌ كشاورزي، نهرها، قنات‌ها و رودخانه‌ها وجود دارد، بايد از اين منابع استفاده بهينه داشته باشيم و نهايت بهره را در افزايش توليد ماهي ببريم.
رازقي با اشاره به شناسايي 800 هزار منبع آب از منابع آب‌هاي داخلي بيان كرد: در برنامه سازمان آمده است كه تا پايان سال جاري 20 درصد از اين منابع وارد چرخه توليد شوند كه با تحقق اين مهم، ميزان توليد ماهي در آب‌هاي داخلي بيش از برنامه افزايش خواهد يافت.
معاون وزير جهاد كشاورزي ادامه داد: بر اساس برآوردهاي انجام شده و فراهم بودن زيرساخت‌ها پيش‌‌بيني مي‌شود در سال جاري ميزان استفاده از آب‌هاي داخلي در پرورش آبزيان به 50 درصد افزايش يابد كه از برنامه پيش‌بيمي شده بيشتر خواهد بود.
رازقي از آمادگي دولت و وزارت جهاد كشاورزي براي ارائه هرگونه كمك به سرمايه‌گذاران اين بخش خبر داد و اضافه كرد: به دنبال اين هستيم با شناسايي مجتمع‌هاي بدون استفاده در سراسر كشور، به كمك بخش غيردولتي آمده و زمينه افزايش سرمايه‌گذاري‌ها در اين بخش را فراهم سازيم.
وي بر ضرورت مصرف ماهي و نقش آن در سلامت افراد تاكيد كرد و ادامه داد: در حال حاضر سرانه مصرف ماهي در كشور هشت كيلوگرم است كه با توجه به نياز پرتئيني در كشور بايد اين ميزان را افزايش داد.
رئيس سازمان شيلات ايران بيان كرد: به سرمايه‌گذاران اطمينان مي‌دهيم كه سازمان شيلات از آمادگي كامل براي ارائه همكاري با سرمايه‌گذاران برخوردار است و آنها نبايد نگران سرمايه‌گذاري و دريافت تسهيلات و كمك‌هاي دولت در اين بخش باشند.
وي به اهميت صندوق توسعه ملي اشاره كرد و افزود: صندوق توسعه ملي يك فرصت مناسب ويژه‌اي را در آينده براي ما رقم ميزند.
رازقي گفت: كساني كه مزارع كشاورزي و كار كشاورزي دارند مي‌توانند از مزارع خود استفاده دو منظوره كرده و با احداث دو هزار متر استخر در بالا دست به پرورش ماهي نيز بپردازند.
به گفته وي سازمان شيلات همچنين در پرورش ماهيان خاوياري و زينتي در آب‌هاي داخلي برنامه خوبي دارد.
رئيس سازمان شيلات ايران ادامه داد: در برنامه‌هاي پيش‌بيني شده پرورش ماهي در قفس در آب‌هاي ساحلي را در دستور كار داريم تا با اين روش‌ها نيز بتوانيم به اهداف مورد نظر دست يابيم.

دیدگاه خود را بیان کنید