توليد محصولات شيلات ايران تا 3 ميليون تن قابل افزايش است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۱ بازدید

جام جم آنلاين: مديرعامل اتحاديه سراسري تکثير، پرورش و صادرت آبزيان اعلام کرد: توليد سالانه محصولات شيلاتي و آبزيان ايران به هفتصد هزار تن رسيده است که تا سه ميليون تن (بيش از 4 برابر) قابل افزايش است.

به گزارش جام جم آنلاين، ارسلان قاسمي در مصاحبه با راديو اقتصاد افزود: صادرات اين بخش هم به بيش از يکصد ميليون دلار رسيده است و حتي کشورهايي که براي تحريم ايران تلاش مي کنند ، محصولات آبزي ايران را با منت خريداري مي کنند.

وي با بيان اينکه طبق برنامه پنجم قرار است توليد محصولات شيلاتي به يک ميليون تن در سال افزايش يابد ، گفت: باور و اعتقاد ما اين است که در اين 5 سال مي توانيم تا سقف 3 ميليون تن هم برسيم ، اگر هزينه تسهيلات بانکي و شبکه توزيع ،ساماندهي شود.

قاسمي اظهار داشت : متاسفانه سيستم سلف خري و دلالي غيرضرروي باعث افزايش قيمت تمام شده محصولات آبزي و ماهي براي مصرف کننده نهايي مي شود و هرکيلوگرم ماهي قزل آلا که با نرخ 3 هزار تومان از توليد کننده خريداري مي شود با عبور از مسير دلالي و واسطه هاي غيراقتصادي تا 5500 تومان هم مي رسد و به راحتي قابل کاهش است.

مديرعامل اتحاديه سراسري تکثير، پرورش و صادرت آبزيان با بيان اينکه دلالي سالم مورد تاييد ماست ، گفت : مصرف سرانه ماهيان و محصولات شيلاتي در ايران را 6.5 کيلوگرم است در حالي که ميانگين جهاني آن به 14 کيلوگرم و در ژاپن و اسپانيا هم تا 100 کيلوگرم مي رسد.

وي با بيان اينکه ماهي ، پروتئين سريع الفساد است ، افزود : وقتي ماهي منجمد مي شود، کيفيت خود را حفظ مي کند و اميدواريم با همکاري مراکز توزيع، فاصله توليد تا مصرف نهايي هم کمتر شود و گوشت ماهي جذاب ، تحويل مشتري شود.

قاسمي بر ضرورت ترويج مصرف ماهي تاکيد کرد و گفت: تنوع غذاهاي توليدي با گوشت سفيد ماهي حداقل تا 350 نوع هم مي رسد اما در ايران اين تنوع تک رقمي و محدود به 3 تا 5 مورد است و بايد هنر پخت غذا با ماهي در کشور بيشتر شود که اميدواريم صدا و سيما هم در اين باره تلاش کند

دیدگاه خود را بیان کنید