لنج صیادی "پرساینر" در سیستان ‌و بلوچستان ساخته شد

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

زاهدان - خبرگزاری مهر: مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: برای نخستین بار در کشور و منطقه لنج صیادی پرساینر در آب‌ های این استان ساخته شد.
غلامرضا سند گل در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: برای نخستین بار در سطح کشور و حوزه آب‌ های خلیج فارس و دریای عمان، لنج پرساینر مجهز به تجهیزات مدرن ناوبری و دستگاه ماهی ‌یاب در آب های شیلات سیستان و بلوچستان با موفقیت به آب انداخته شد.
وی گفت: به علت ذخایر غنی تون ماهیان در آب ‌های استان و مهاجر بودن آن و قرار گرفتن استان در دروازه اقیانوس هند که دسترسی به آب ‌های دور را سهل کرده و در راستای سیاست‌ های کلان سازمان شیلات ایران مبنی بر بکارگیری روش ‌های جدید با هدف صید با کیفیت و هدفمند، شیلات استان اقدام به ایجاد انگیزه و برگزاری کلاس‌ های توجیهی برای بهره ‌برداران و جامعه صیادی کرده است.
وی افزود: خوشبختانه این اقدام شیلات مورد استقبال واقع شده و نخستین بهره ‌بردار داوطلب با تشویقات و حمایت کارشناسان شیلات استان در سطح کشور لنج به روش پرساینرا ساخته است.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان بیان داشت: روش صید پرسایننسبت به روش ‌های سنتی (تور انتظاری گوشگیر ـ ترال) محاسن زیادی دارد، از جمله اینکه صید به صورت هدفمند و آگاهانه پس از مشاهده گله با دستگاه‌ های ماهی یاب و انجام محاصره به روی عرشه انتقال می ‌یابد.
وی گفت: امیدواریم با به کارگیری لنج مذکور و روش‌ های نوین صید (پرساین و لانگ لاین) در آینده نزدیک با قصد ارز‌آوری در بازارهای صادرات جهانی حضور فعال داشته باشیم.
وی افزود: در روش مذکور به علت صید آگاهانه و برنامه‌ ریزی شده که با مشاهده گله صورت می‌ گیرد در زمان، مسافت و سوخت شناور صرفه‌ جویی و میزان صید هم نسبت به روش‌ های سنتی افزایش خواهد یافت.
سندگل اظهار داشت: لنج یاد شده با بدنه فایبر و تجهیزات مدرن ناوبری از طرح‌ های ملی بوده که با سرمایه ‌گذاری 18 میلیارد ریال که هفت میلیارد و 600 هزار ریال آن از محل تسهیلات بانکی و مابقی سهم آورده مالک شناور (ارجمندی) از صیادان پیشرو و سختکوش کنارکبوده، ساخته شده است.
وی گفت: این شناور دارای چهار تونل انجماد با ظرفیت 20 تن ماهی و دو انبار نگهداری با ظرفیت 15 تن بوده که با آب اندازی آن برای 30 نفر به طور مستقیم اشتغالزایی شده است.
وی افزود: به علت توانمندی بالای استان در پرورش آبزیان دریایی از جمله ساحل 300 کیلومتری با دریای عمان برابر مطالعات انجام شده در این ساحل و دمای مناسب آب، نخستین موافقت اصولی مزرعه پرورش ماهیان دریایی در قفس استان ( بندر رمین) با ظرفیت تولید 500 تن در سال برای متقاضی بخش خصوصی در سال جهاد اقتصادی صادر شد.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان بیان داشت: با به بار نشستن این پروژه ضمن تأمین بخشی از پروتئین سالم سبد غذایی مردم، فشار بر ذخایر دریایی کاهش و کمک شایانی در تولید و اشتغال استان خواهد شد.
وی گفت: از دیگر مزایای این روش، نیاز به سرمایه کمتر به علت کاهش هزینه در احداث مزرعه نسبت به استخرهای بتونی و خاکی و تاسیسات انتقال آب از دریا است.
وی همچنین از پرده‌ برداری یادمان شهدای حادثه تروریستی تاسوعای حسینی سال 89 شیلات استان خبر داد.
سندگل افزود: به پاس بزرگداشت مقام رفیع و ارجمند شهدای شیلات استان، از یادمان چهار شهید حادثه تروریستی تاسوعای حسینی چابهار در سر درب این اداره کل پرده ‌برداری شد
دیدگاه خود را بیان کنید