وجود رانت و واسطه‌ مانع عرضه محصولات شيلاتي در ميادين تره‌بار

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۱۴ بازدید

خبرگزاري فارس: مدير عامل اتحاديه سراسري تكثير و پرورش ماهيان سردآبي گفت: عليرغم تلاش‌ها هنوز امكان عرضه مستقيم محصولات شيلاتي در ميادين ميوه و تره‌بار كشور وجود ندارد كه ناشي از رانت‌خواري و واسطه‌گري‌ها در واگذاري غرف است.

محمدتقي لشگري در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا»، با اشاره به اينكه واگذاري امور توزيع و عرضه محصولات شيلاتي به غيرمتوليان امر سابقه چهار ساله دارد، اظهار داشت: متأسفانه سازمان ميادين ميوه و تره‌بار به رغم پيگيري‌ها تا به امروز به تعهدات خود در قبال اتحاديه‌ها عمل نكرده و همچنان به عرضه محصولات شيلاتي از طريق غرف در اختيار افراد ناآشنا به امور توليد و تكثر محصولات شيلاتي ادامه مي‌دهد.
وي خاطرنشان كرد: به رغم‌ تصويب واگذاري غرف ميادين ميوه و تره‌بار در اختيار اتحاديه‌هاي توليدكننده محصولات شيلاتي توسط كميسيون كشاورزي مجلس، هنوز سازمان ميادين ميوه و تره‌بار به تعهدات خود را اين باره پايبند نيست و با قانون‌شكني همچنان به تداوم رويه سابق اصرار دارد.
وي افزود: در حال حاضر بالغ بر 12 هزار مرزعه "توليد‌كننده محصولات آبزي و شيلاتي " خرد و كلان در كشور وجود دارد در حالي كه تنها 45 تا 50 غرفه در ميادين ميوه و تره‌بار وجود دارد بنابراين لازمه برقراري توازن بين چرخه توليد تا مصرف، برنامه‌ريزي جامع و اجرايي براي حذف واسطه‌گران است كه متأسفانه عملكرد سازمان ميادين ميوه و تره‌بار نافي اين رويكرد است.
مدير عامل اتحاديه سراسري تكثير و پرورش ماهيان سردآبي گفت: استفاده از روش‌هاي جديد عرضه محصولات شيلاتي با كيفيت بر اساس استانداردهاي بين‌المللي، هدف اتحاديه‌هاي مرتبط با توليد و عرضه محصولات شيلات براي حضور در ميادين ميوه و تره‌بار است كه البته توانمندي آنها در اين حوزه به تأييد دستگاه‌هاي متولي نيز رسيده است.
وي ضمن تأكيد بر اينكه اتحاديه از آمادگي لازم براي عرضه محصولات شيلاتي متناسب با آخرين استانداردهاي روز برخوردار هستند، ادامه داد: عموماً رعايت بهداشت ماهي‌هاي مورد انتقال از مناطق كوهستاني و صعب‌العبور به دليل طولاني بودن مسافت و نوع خودروهاي انتقال دهنده بسيار دشوار است و لذا اجرايي كردن پروژه كيفي‌سازي محولات توأم با تناسب توزيعي و كيفي هم‌زمان هدف اتحاديه‌ها بود كه متأسفانه كارشكني سازمان ميوه و تره‌بار از تحقق آن جلوگيري كرده است.
وي تصريح كرد: پيرو طرح اين مشكل در مراجع تصميم‌گير يا تصميم‌ساز مقرر شد غرف ميادين ميوه و تره‌بار براي اجراي پروژه توليد و توزيع محصولات شيلاتي مطابق با استانداردهاي روز به اتحاديه‌ها واگذار شود كه متأسفانه اين مصوبه اجرايي نشد و جلسات تشكيل شده به اين منظور به دليل درآمدزايي براي افرادي خاص به جايي نرسيد.
لشگري با اشاره به اينكه امتياز هر غرفه در سازمان ميوه و تره‌بار به شكل نامتعارف حدود 60 ميليون تومان به افرادي خاص فروخته مي‌شود، اظهار داشت: اكثر غرفه‌هاي ميادين ميوه و تره‌بار در اختيار واسطه‌ها و دلالاني است كه در همين ميادين پرورش يافته و با جذب مشاركت يا خريد مدارك و مشخصات مزارع پرورش ماهي اقدام به در اختيار گرفتن غرف عرضه محصولات شيلاتي مي‌كنند.
وي تأكيد كرد:‌ البته مدير عامل سازمان ميادين با هدف رفع اين معضل تعويض‌هايي را در سطوح مديريتي و اجرايي ميادين ميوه و تره‌بار صورت داده است اما متأسفانه مهره‌هاي باقي مانده سبب به نتيجه نرسيدن تمام تلاش‌هاي صورت گرفته شده‌اند.
وي افزود: علي‌رغم پيگيري‌ها طي چهار سال گذشته متأسفانه هنوز امكان عرضه مستقيم محصولات شيلاتي در ميادين ميوه و تره‌بار كشور اتفاق نيفتاده كه ناشي از رانت‌خواري و واسطه‌گري‌ها در واگذاري غرف تلقي مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: اتحاديه‌هاي متولي در امر پرورش و تكثير ماهي‌ انتظار دارند در رفع اين معضل وزارت تازه تشكيل تعاون، كار و رفاه اجتماعي، سازمان شيلات، اتاق تعاون مركزي به كمك اتحاديه‌ها آمده و انحصارطلبي در ميادين ميوه و تره‌بار از بين ببرند.
مدير عامل اتحاديه سراسري تكثير و پرورش ماهيان سردآبي با اشاره به اينكه قدرت مافيا در اين حوزه به حدي است كه تمام تلاش‌هاي وزارت تعاون سابق در جهت ايجاد پايانه تأمين و توزيع محصولات شيلاتي نزديك فرودگاه امام را بي‌نتيجه گذاشت، گفت: در حال حاضر سرانه مصرف محصولات شيلاتي هشت‌ونيم كيلو برآورد مي‌شود كه از اين مقدار بالغ بر 100 هزار تن را توليدات سرد‌آبي دربر مي‌گيرد.

دیدگاه خود را بیان کنید