صادرات ۳۰ هزار تن ماهی قزل آلا

یک‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۱ بازدید
صادرات ۳۰ هزار تن ماهی قزل آلا

رئیس سازمان شیلات ایران با تاکید بر فراهم سازی بستر لازم برای تولید گونه‌های ماهی دریای خرز گفت: کارخانه تولید روغن ماهی از ماهی کیلکا در منطقه آزاد انزلی راه اندازی می‌شود.

حسن صالحی، معاون وزارت جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران امروز (۱۹ شهریور) در نشست فرماندهی اقتصاد مقاومتی گیلان که در سالن شهید انصاری استانداری برگزار شد گفت: امروز حدود ۲۰۰ میلیون تن محصولان آبزیان در جهان تولید می‌شود که خوشبختانه بیش از ۵۱ درصد آبزی پروری و کمتر از ۴۹ درصد صید است که نشان دهتده رشد آبزی پروری است.


وی با بیان اینکه ایران اسلامی با حدود یک درصد جمعیت جهان تولید آبزیانش به یک میلیون و ۹۰ هزار تن در پایان سال ۹۵ رسیده است اظهار کرد: ایران اسلامی بیش از نیم درصد آبزیان جهان را تولید می‌کند درحالیکه مصرف سرانه محصولات دریایی اش نسبت به میانگین ۲۰ کیلو در دنیا، ۱۰.۶ کیلو است.

صالحی با اشاره به اهمیت دریا و اقیانوس در تامین غذا برای بشریت اذعان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده زمین به تنهایی قادر به تامین غذا برای انسان نیست و بشر راهی جز توجه به دریا و استفاده از آن ندارد.


وی با بیان اینکه رشد و توسعه کشور باید با نگاه به دریا باشد اظهار کرد: باید به آبزی پروری دریایی یا آبزی پروری ساحلی رو آورده و از ظرفیت‌های دریا بهره مند شویم.

صالحی ماهیان خاویاری را بهترین گونه دریای خزر جهت تولید و پرورش دانست و تصریح کرد: ماهی خاویاری باید اولویت اول کشور در آبزی پروری باشد.


وی افزود: باید بستر لازم برای تولید گونه‌های ماهی دریای خرز را فراهم کنیم که در این راستا مرکز پرورش ماهی خاویاری یک میلیون تنی در تالش راه اندازی شد که گام بلندی در این راستا بوده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه ۵۰هکتار مزرعه پرورش ماهی خاویاری طی هفته‌های گذشته در خوزستان کلنگ‌زنی شد ابراز کرد: مسئولان گیلانی تلاش زیادی برای پرورش ماهی در استان کردند اما فاصله زیادی بین تولید و پرورش ماهی خاویاری متناسب با ظرفیت استان وجود دارد.

رئیس سازمان شیلات کشور خواستار تمرکز بر پرورش ماهی سوف و سفید در قفس شد و اذعان کرد: قراردادی فی مابین شرکت ایرانی با شرکت نروژی برای تولید روغن ماهی از کیلکا دو هفته پیش در نروژ منعقد شده است و گیلان برای این کار معرفی شده است.

وی ادامه داد: جهت راه اندازی این کارخانه نیازمند حدود یک و نیم هکتار زمین زمین هستیم تا عملیات اجرایی آن آغاز شود و منطقه آزاد انزلی بهترین گزینه برای انجام این کار است.


صالحی با اشاره به صادرات ماهی قزل آلا افزود: ماهی قزل آلا باید دارای وزن بیش از ۱.۵ کیلو باشد تا زمینه صادرات آن فراهم شود.



وی تصریح کرد: در سال جاری ۳۰ هزار تن صادرات ماهی قزل آلا را هدف گذاری کردیم.


معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ضرورت تاسیس سایت پشتیبانی پرورش ماهی در قفس اظهار کرد: با راه اندازی سایت مشکل دسترسی ساحلی رفع می‌شود و نیاز نیست در ساحل تاسیسات داشته اما باید اسکله نزدیک داشته تا بتوانند خدمات ازائه دهد.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰۰ قفس پرورش ماهی در دریای شمال و جنوب راه اندازی شده است که بیش از ۲۵ هزار تن ظرفیت تولید دارد که امیدواریم در سال جاری به بیش از ۳۰ هزار تن برسیم.

منبع : شبستان

دیدگاه خود را بیان کنید