مناسب ترن راه مقابله با بیماری های آبزیان پیشگیری از وقوع بیماری است

دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۴ بازدید


اسکندرپور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی سال های اخیر افزایش بیماری های انگلی، قارچی و باکتریایی درمزارع پرورشی مشاهده و با اقدامات مراقبتی و درمانی مشکل مرتفع شده است

وی یادآورشد: عدم رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه ای توسط پرورش دهندگان وسایر فعالان این عرصه، می تواند صدمات و ضررهای اقتصادی شدیدی را متوجه این صنعت نوپا کند.

اسکندرپور تصریح کرد: صنعت آبزی پروری دراستان طی سال های اخیر رشد سریع وچشمگیری داشته، اما برای ایجاد بستر بهداشتی مناسب و رسیدن به تولیدی پایدار ، همکاری همه عوامل تولیدی ، خدماتی ونظارتی را می طلبد.

مسئول اداره مبارزه با بیماری های طیور، آبزیان و زنبور عسل دامپزشکی استان زنجان گفت:چنانچه بیماریهای ویروسی حاد مانند VHS، IPN و یا IHN در بین مزارع پرورش ماهی شیوع پیدا کند، بدلیل غیر قابل درمان بودن بیماری، تلفات وسیع در جمعیت آبزیان استان زنجان رخ می دهد.

اسکندرپور متذکر شد: بیماری VHS بیماری بسیارحاد ویروسی در ماهیان پرورشی می باشد که درفرم حاد تلفات شدید و سریع بوده و به 80 درصد هم می رسد.

وی علایم ماهی قزل آلای مبتلا به این بیماری را ، به رنگ تیره درآمدن، بیرون زدگی یک یا دو طرفه چشم، تجمع ماهی ها درخروجی ،تنفس سریع، شنای چرخشی وعمودی، آبشش کم خون، خونریزی درعضلات، کبدخاکستری و زرد و روده های ملتهب برشمرد.

وی ادامه داد: اداره کل دامپزشکی استان زنجان، در آینده ای نه چندان دور باراه اندازی سیستم های مراقبت فعال، غیرفعال و برقراری سیستم قرنطینه، حتی المقدور از ورود این گونه بیماری ها به استان جلوگیری کرده و در صورت ورود نیز آثار زیانبار اقتصادی وبهداشتی بیماری را تقلیل دهد.

اسکندرپور افزود: دست یابی به این هدف همکاری همه دست اندرکاران این صنعت را می طلبد .

مسئول اداره مبارزه با بیماری های طیور، آبزیان و زنبور عسل دامپزشکی استان زنجان در توصیه به پرورش دهندگان آبزیان گفت: ورود تخم چشم زده و بچه ماهی فقط با مجوز دامپزشکی و از طریق قانونی، خرید بچه ماهی از منابع معتبر و دارای گواهی سلامت دامپزشکی و ضدعفونی منظم استخرها و همه تجهیزات و وسایل مورد استفاده با ضدعفونی کننده های مجاز سازمان دامپزشکی کشور انجام شود.

اسکندرپور تاکید: رعایت تراکم در تراف ها و استخرها، کاهش استرس در مزرعه، بهبود کیفیت آب از طریق استفاده از فیلترها، ثبت روزانه وضعیت سلامت ماهی ها، جمع آوری روزانه ماهی های تلف شده و دفن بهداشتی در چاله با عمق یک متر و آهک پاشی روی آن و رعایت شرایط امنیت زیستی و قرنطینه ای در مزرعهˈجلوگیری از تردد غیرضروری افراد،حیوانات وماشین هاˈ باید انجام گیرد.

وی ابرازکرد: استخرها پس از تخلیه ماهیان باید شستشو و ضدعفونی شده وبه مدت یک ماه خشک باقی بمانند.

اسکندرپور افزود: آبزی پروران استان زنجان مشاهده هرگونه تلفات غیر عادی را هر چه سریع تر به دامپزشکی شهرستان های خود گزارش دهند

دیدگاه خود را بیان کنید