رهاسازی 90 میلیون قطعه بچه ماهی در رودخانه‌های مازندران

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۷ بازدید

مدیرکل شیلات مازندران گفت: 85 درصد صید ماهیان در دریای خزر در مازندران نتیجه تکثیر نیمه‌ مصنوعی و رهاسازی بچه ماهیان بوده است.
حبیب‌نژاد بیان داشت: با استمرار این حرکت توسعه پایدار صید و صیادی در استان فراهم می‌شود.
وی با اشاره به رهاسازی سازی 90 میلیون قطعه بچه ماهی در سال جاری در رودخانه‌های مازندران خاطرنشان کرد: ماهیان استخوانی به ویژه ماهی سفید و کپور یکی از گونه‌های با ارزش دریای خزر است.
مدیرکل شیلات مازندران با اعلام اینکه سال‌های اخیر به دلیل تخریب محیط زیست، توسعه بخش کشاورزی و صنعت، برداشت بی‌رویه شن و ماسه در رودخانه‌ها، ایجاد موانع فیزیکی در مسیر مهاجرت ماهی کاهش یافته، تصریح کرد: در این راستا سازمان شیلات ایران به منظور بازسازی ذخایر در کنار فعالیت‌هایی از قبیل بازسازی و لایروبی دهانه رودخانه‌های مهم شیلاتی، حفظ و حراست و جلوگیری از صید آن در زمان تخم‌ریزی، نظارت بر رعایت قوانین و مقرارت صید و صیادی و صید مسئولانه توسط بهره‌برداران، اقدام به تکثیر نیمه مصنوعی و تولید انبوه بچه ماهیان اقتصادی دریای خزر از جمله ماهی سفید و کپور کرده است.
وی این اقدام شیلات را حفظ و بازسازی ذخایر ماهی سفید و کپور برشمرد و گفت: توسعه پایدار صنعت صید و صیادی و مشاغل وابسته به آن و تامین بخشی از پروتئین مورد نیاز از اهداف شیلات بوده است.
مدیرکل شیلات مازندران با اعلام اینکه جامعه صیادی استان در تکثیر و رهاسازی 20 میلیون قطعه مشارکت داشتند، یادآور شد: کارشناسان مرکز بازسازی ذخایر شهید رجایی ساری تا پایان شهریور ماه 86 بیش از 86 میلیون قطعه بچه ماهی سفید و نیز 4 میلیون قطعه بچه ماهی کپور را تولید و به رودخانه‌های استان مازندران رهاسازی کرند.
این مسئول ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده با احتساب ضریب بازگشت شیلاتی حدود 10 تا 12درصد، صید سالانه 9 هزار تن صید ماهی در سبد صیادان استان را شاهد خواهیم بود.
مدیرکل شیلات مازندران در پایان اذعان داشت: یک‌ هزار و200 صیاد در قالب 55 شرکت تعاونی پره در فصل صید سال گذشته 7 هزار و 400 تن ماهی استخوانی صید و به بازار عرضه کردند

دیدگاه خود را بیان کنید