ماهيان استخواني در تور گيلاني‌ها

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۷۵ بازدید

جام جم آنلاين: با برگزاري جشن پره در گيلان، فصل صيد ماهيان استخواني آغاز شد

مديركل شيلات گيلان روز چهارشنبه در جشن آغاز فصل صيد ماهيان استخواني گيلان گفت: دولت در حال اجراي طرح‌هاي حمايتي بسيار مناسبي براي حفظ ذخاير و افزايش صيد صيادان است.

حجت سعيدي با اشاره به 48 رشته رودخانه در گيلان اظهار كرد: هيچ يك از رودخانه‌هاي گيلان شرايط لازم را براي تكثير طبيعي ندارند و ما در رودخانه‌ها با مشكل جدي براي تكثير طبيعي روبرو هستيم.

وي با اشاره به رهاسازي 200 ميليون قطعه بچه ماهي استخواني و خاوياري در جهت حفظ و تكثير ذخائر دريا تصريح كرد: به علت مقاومت كمتر گونه‌هاي مصنوعي براي برگشت پذيري به دريا بايد به دنبال تكثير طبيعي باشيم.

سعيدي تاكيد كرد: حفاظت و امنيت درياها متضمن بهره برداري پايدار است و بايد همه در اين امر شيلات را ياري رسانند.

وي با مقايسه صيد در سالهاي مختلف گفت: در حالي كه در سال 1380، 39 هزارتن صيد دريايي بوده اين ميزان در سال 89 به 13 هزار و 500 تن كاهش يافته است.

سعيدي همچنين ميزان استحصال خاويار را در سالهاي 65 ــ 64؛ 25 تن و در سال 89 يك هزار و 50 كيلو ذكر كرد.

مديركل شيلات گيلان سياست شيلات ايران را در شرايط كنوني در زمينه صيد و صيادي تثبيت وضعيت موجود دانست.

معاون صيد و بنادر صيادي گيلان نيز در اين آيين با اشاره به آغاز فصل صيد با تعداد 56 شركت تعاوني پره با چهار هزار و 300 صياد در سال گذشته گفت: پارسال سه هزار و 134 تن ماهيان استخواني در گيلان صيد شد كه حداقل صيد 9 تن و بيشترين ميزان صيد يكصد و 11 تن بوده است.

محمد محبوب حداقل در آمد ماهانه براي صيادان را يكصد و 56 هزار تومان و بيشترين در آمد را 600 هزار تومان ذكر كرد و افزود: درآمد ميانگين صيادان در سال گذشته بين 300 تا 400هزار تومان بود.

وي راهكار مشكلات صيادان را برنامه ريزي براي آينده دانست و ادامه داد: طرح جامع صيد و صيادي درياي خزر جهت برنامه ريزي در راستاي مشكلات صيادان از سوي سازمان شيلات ايران تدوين و در هيات دولت مصوب شده كه در حال پيگيري براي اجرايي شدن اين مصوبه هستيم.

وي از بيمه صيادان به عنوان يكي از دغدغه‌هاي صيادان نام برد و گفت: صيادان نگرانند كه بخش اعظمي از درآمدشان را بايد براي بيمه پرداخت كنند.

وي بيان كرد: اعتبار لازم سه ماهه پاياني سال 89 براي كاهش نرخ بيمه از 27 به 10 درصد از محل درآمد هدفمند كردن يارانه‌ها تامين و در حال انجام است.

به گزارش ايرنا، همه ساله صيد ماهيان استخواني در شمال كشور از 20 مهرماه آغاز شده و تا 15 فروردين ماه سال بعد ادامه مي‌يابد

دیدگاه خود را بیان کنید