میگو رقیب تازه مروارید سیاه شد

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۴۳ بازدید

خبرگزاری مهر: گرچه دریای خزر با نام خاویار در جهان شناخته می شود و این محصول به عنوان برند صادراتی منطقه جایگاه خود را حفظ کرده اما به نظر می رسد میگو به رقیبی قدرتمند برای مروارید سیاه تبدیل می شود

خبرنگار مهر، اگر چه تاکنون هیچ محصولی نتوانسته در حوزه صادرات از دریای خزر همانند برند صادراتی خاویار در جهان بدرخشد، اما به نظر می رسد در سالهای آینده شاهد برند جدیدی با عنوان میگوی خزر در جهان خواهیم بود.

صادرات اولین محموله میگو گونه پرورشی میگوی وانامی گمیشان به انحصار صادرات خاویار از حوزه دریای خزر پایان بخشید و جهان باید در انتظار دیگر محصولات شیلاتی صادراتی باشد.

در هفته گذشته اولین محموله میگوی صادراتی سایت پرورش میگوی وانامی گمیشان به میزان 50 تن به دبی صادر شد و دو محموله دیگر نیز در نوبت صادرات قرار دارند.

به تاکید کارشناسان با توجه به در خطر انقراض قرار گرفتن خاویار خزر باید برای توسعه صادراتی دیگر اقلام شیلاتی از جمله میگو برنامه ریزی و سیاستگذاری مناسب شود.

علاوه بر این، در دهه های اخیر، روند کاهش ذخایر خاویار در دریای خزر موجب شد تا بازار مرغوب ترین و ناب ترین خاویار ایران و جهان در گلستان در قبضه و محاصره خاویارهای تقلبی وارده از سوی برخی کشورهای حاشیه دریای خزر قرار گیرد و بازار خاویار اصیل ایرانی در معرض خطر افتد

مدیرکل شیلات گلستان گفت: تاکنون هیچ محصولی با نام دریای خزر به جز خاویار صادر نشده است.

علی اکبر پاسندی افزود: اکنون برای اولین بار با آب دریای خزر گونه جدیدی از آبزیان با نام میگوی پرورشی وانامی تولید شده است که می تواند در کنار استحصال و تولید خاویار پرورشی آب دریای خزر قرار گیرد.

مدیر کل شیلات گلستان اعلام کرد: 16 میلیون بچه میگوی 200 میلی گرمی 13 تا 19 تیر امسال در 70 هکتار مزرعه پرورشی در سایت پرورش میگوی گمیشان ذخیره سازی شد.

وی عنوان کرد: وزن میگوهای صادراتی 13 تا 14 گرم است که وزن بسیار مطلوبی برای این گونه آبزی است.

مدیر کل شیلات گلستان افزود: وزن اولین محموله صادراتی 50 تن است که به دبی صادر می شود.

وی گفت: این میگوها در نخستین مرکز عمل آوری ماهی و میگو در شهرستان بندرترکمن در شرکت کیانیان شمال استان گلستان تحت نظارت سازمان دامپزشکی فرآوری شده است.

پاسندی عنوان کرد: در مرحله دوم هم هفته آینده 20 تن میگوی وانامی به اسپانیا، کویت و لبنان صادر می شود.

وی گفت: با تکمیل این مجتمع، چرخه بزرگ اقتصادی در استان ایجاد می شود که نقش موثری در کاهش فشار بر ذخایر دریای خزر و ایجاد اشتغال پایدار متخصصین و مردم بومی را دارد

مدیر کل شیلات گلستان اظهار امیدواری کرد که صادرات میگوی پرورشی وانامی راهی باشد در جهت توسعه صادرات غیر نفتی کشور.

در عین حال معاون برنامه ریزی استاندار گلستان تاکید کرد: 15 درصد ارزش صادراتی استان باید به محصولات شیلاتی اختصاص یابد.


رضا غلامی اظهار داشت: طبق برنامه ریزی های انجام شده و تلاش و پیگیری مسئولین استان انتظار داریم که در سال 94 ، حدود 15 درصد از کل GDP سال 87 را محصولات شیلاتی تشکیل دهد.


وی گفت: انتظار ما این است که بیش از 2500 میلیارد تومان ارزش افزوده بخش شیلات در سال 94 باشد.


غلامی عنوان کرد: سودآوری میگو بسیار بالاست و بیش از 20 درصد از کل تولید میگو ارزش افزوده است.

به تاکید کارشناسان در عین آنکه باید برای صدور انواع محصولات شیلاتی برنامه ریزی شود اما این عامل نباید موجب آن شود تا از صادرات خاویار و برنامه ریزی برای حفظ و احیای این گونه نادر و منحصر به فرد خزری غافل شویم.


از همین رو مسئولان شیلات گلستان تاکید کردند: خاویار در 25 سال پیش روزی 120 تن از دریا استحصال می شد و ما قول می دهیم تا 25 سال آینده این عدد به سه برابر تولید در خاویار برسد.

ماهی خاویاری یا مروارید سیاه خزر که طی سالهای اخیر در معرض تهدید قرار گرفته است با انجام اقداماتی مانند تولید و رها سازی بچه ماهیان خاویاری دوباره به این دریاچه بازگشت و فرآیند احیای نسل آن آغاز شد.

رشد تولید 24 درصدی بچه ماهیان خاویاری و رها سازی آن در گلستان در سالجاری روزنه های امید برای احیای دوباره نسل این گونه ارزشمند و مروارید دریای خزر را موجب شده است.

در حال‌ حاضر 27 گونه‌ ماهی‌ خاویاری‌ در دنیا وجود دارد که‌ شش گونه‌ آن‌ در دریای‌ خزر و رودخانه ‌های‌ منتهی‌ به‌ آن‌ زیست‌ کرده‌ و 90 درصد خاویار جهان‌ را تأمین‌ می کنند

دیدگاه خود را بیان کنید