بندر چمخاله احداث می‌شود

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۴۴ بازدید

خبرگزاری فارس: مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: مزایده احداث بندر چمخاله لنگرود انجام شده و یک شرکت خصوصی اجرای آن را به عهده گرفته است و با ارائه تضمین‌های مورد نظر، کلنگ ساخت بندر چمخاله لنگرود به زمین زده می‌شود

فرهاد منتصر کوهساری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در انزلی با اشاره به وضعیت ساخت بندر چمخاله، اظهار داشت: با واگذاری این بندر به بخش خصوصی، به‌زودی کلنگ احداث آن بر زمین زده می‌شود.
وی احداث بندر کیاشهر را نیز از جمله برنامه‌های بنادر و دریانوردی گیلان عنوان کرد و اذعان داشت: در حال حاضر حصارکشی محل مورد نظر در حال انجام است و با جابه‌جایی شیلات و ماهیان خاویاری، این بندر در قالب قرارداد بلند مدت 30 ساله به بخش خصوصی واگذار می‌شود.
به گفته این مسئول، بنادر کوچک گیلان بازوان بندر مادر انزلی هستند و احداث بندر در شهرهای کوچک موجب رونق اقتصاد این مناطق می‌شود.
منتصرکوهساری وجود بنادری مانند انزلی، بندر آستارا و پایانه خشکی آستارا و گمرک را دارای امکانات مناسبی برای کمک به توسعه صادرات عنوان کرد.
وی درباره ظرفیت‌های بندر انزلی بیان داشت: در حال حاضر بندر انزلی با 11 پست اسکله و مساحت به میزان 70 هکتار از ظرفیت واقعی 4.5 میلیون تن و ظرفیت اسمی 7 میلیون تن برخوردار است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به میزان تخلیه و بارگیری کالا در بندر، یادآور شد: در نیمه نخست امسال 2 میلیون و 900 هزار تن کالا از 915 فروند کشتی در بندر انزلی تخلیه و بارگیری شد.
وی با اشاره به ساخت موج‌شکن‌ها در بندر انزلی، تصریح کرد: تاکنون برای ساخت موج‌شکن‌ها و دایک 55 میلیارد تومان هزینه شده است.
منتصرکوهساری بندرانزلی را بزرگ‌ترین بندر حاشیه دریای خزر و مجهز به امکانات مدرن تخلیه و بارگیری دانست و اظهار داشت: بندر انزلی دارای رتبه سوم در بین بنادر کشور پس از امام خمینی (ره) و بندر شهید رجایی است.
وی، نزدیکی بندر انزلی با بندر آستراخان و لاگان روسیه، کراسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، ارتباط با بازارهای منطقه‌ای و دسترسی به بازار مصرف بالای 300 میلیونی کشورهای تازه استقلال یافته، واقع شدن بندر در محدوده منطقه آزاد و فراهم کردن تسهیلات و امکانات ویژه برای صاحبان کالا، تجار و سرمایه‌گذاران، نزدیکی به بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز دریای خزر را از جمله ویژگی‌های بندر انزلی برای رونق صادرات برشمرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه طرح توسعه بندر انزلی از 20 بهمن 87 آغاز شد، افزود: در حال حاضر این طرح به اتمام رسیده است.
وی با تصریح بر اینکه به‌زودی ایمن سازی و زیباسازی موج‌شکن‌ها نیز به پایان می‌رسد، یادآور شد: طرح توسعه بندر انزلی دارای 11 پست اسکله است که با اجرای طرح توسعه در مرحله بعدی به 17 پست اسکله افزایش می‌یابد.
منتصرکوهساری زیرساخت‌های بندری را با هزینه‌های بالا دانست و بیان داشت: بندر انزلی برای رسیدن به چشم‌انداز می‌تواند بازار بسیار خوبی در زمینه ترانزیت، صادرات، نفت و گاز در منطقه ایجاد کند.
وی متذکر شد: بندر می‌تواند به عنوان دروازه کشور بستر خوبی برای تجار و سرمایه‌گذاران فراهم کند و ارزش افزوده شود.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت واقعی بندر انزلی کامل شده است، عنوان داشت: ساخت و اطاله موج‌شکن‌های غربی و شرقی به طول دوهزار و 750 متر گامی موثر در راستای توسعه و افزایش ضریب ایمنی و ظرفیت بندر است

دیدگاه خود را بیان کنید