آذربایجان شرقی 4 هزار تن انواع ماهی تولید می‌کند

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۷۶ بازدید

خبرگزاری فارس: سرپرست مدیریت شیلات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان ‌شرقی از تولید 4 هزار تن انواعی در 388 مرکز پرورش ماهی در استان خبر داد

خبرگزاری فارس از تبریز، محمد صمدزاده صبح امروز در همایش انسان سالم و غذای سالم با محوریت آبزیان با بیان اینکه در شرایط پرورشی می‌توان با استفاده از مکانیزاسیون تا 90 کیلوگرم ماهی در هر متر مکعب آب پرورش داد، اظهار داشت: در صورتی که این میزان تولید در آب‌های طبیعی از یک هکتار به‌دست می‌آید.
وی با بیان اینکه با توسعه آبزی پروری، تولید آبزیان در آب‌های طبیعی کاهش یافته است و صید ماهی از دریاهای شمال و جنوب کشور در سال‌های اخیر کاهش یافته و چند گونه از ماهیان این دریاها در حال انقراض هستند، افزود: در دنیا 145 میلیون تن ماهی صید می‌شود که یک سوم آن از طریق مراکز پرورش ماهی تولید می‌شود.
صمدزاده با اعلام اینکه پیش‌بینی می‌شود در 20 سال آینده میزان آبزی پروری و صید از دریاها در دنیا برابر شود با اشاره به اینکه در دهه گذشته آبزی پروری در کشور 100 درصد افزایش داشته است، ادامه داد: تولید آبزی در سال 73 در استان 391 تن بود که در سال‌جاری این رقم به 4 هزار تن رسیده است.
مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌ شرقی با بیان اینکه 388 مرکز پرورش ماهی و با بیش از 7 هزار و 500 هکتار اراضی تحت پوشش آبزی پروری در استان وجود دارد که از این حیث در شمال‌غرب کشور پیشتاز است، ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان پیش‌بینی می‌شود که در برنامه پنج ساله آینده میزان تولید را به 7 هزار تن برسانیم.
وی با اشاره به اینکه یکی از بهترین مواد غذایی برای سلامتی انسان استفاده از گوشت ماهی و سایر آبزیان است، افزود: باید تلاش کنیم ضمن فرهنگ‌سازی برای افزایش مصرف این ماده غذایی و قرار دادن ماهی در سبد غذایی خانوارها، مصرف آن را در استان افزایش دهیم و در این راستا 100 واحد عرضه ماهی در تبریز وجود دارد و در 100 رستوران ماهی سرو می‌شود.
صمدزاده مصرف سرانه ماهی در کشور را 7.5 کیلوگرم عنوان کرد و گفت: در کشورهای کم‌تر توسعه یافته این رقم 9.5 کیلوگرم است.
وی از رابطان بهداشت خواست که برای افزایش سلامت جامعه، خانواده‌های تحت پوشش خود را به مصرف ماهی تشویق کنند.
محمد کارآموز قائم مقام مرکز بهداشت استان نیز در این همایش با اشاره به گسترش روز افزون بیماری‌های متابولیک و غیر واگیردار، 89 درصد مرگ و میرها را ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها اعلام کرد و گفت: اهمیت تغییر شیوه زندگی و گنجاندن ماهی در رژیم غذائی حداقل دو بار در هفته مورد تأکید مرکز بهداشت بوده و افزایش آگاهی و برگزاری همایش‌ها، جشنواره‌ها و استفاده از رسانه‌ها در تغییر نگرش و عادات غذایی مردم مؤثر است.
احد غیبی کارشناس دفتر بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان نیز در این همایش با تشریح هرم غذایی و مقایسه مواد مغذی تشکیل دهنده ماهی و دیگر منابع پروتئینی گفت: نقش اساسی امگا 3 و دیگر مواد معدنی و پروتئینی ماهی در درمان و پیشگیری از بیماری‌ها، قابل تامل است

دیدگاه خود را بیان کنید