استفاده وسیع از آنتی بیوتیك درپرورش دام،طیور و آبزیان باید متوقف شود

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۰ بازدید

معاون مركز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت و درمان نسبت به كاربرد وسیع آنتی بیوتیك در مراكز پرورش دام ، طیور و آبزیان هشدار داد

ایرنا، دكتر ' محمود نبوی ' روز پنجشنبه در همایش مقاومت به داروهای ضد میكروبی و تجویز منطقی آنها در دهكده ساحلی بندرانزلی اظهار داشت: استفاده غیر ضروری از آنتی بیوتیكها در پرورش دام و طیور و مصرف گوشت تولید شده در غذاها منجر به مقاومت انسان در مقابل آنتی بیوتیكها و در نتیجه عدم پاسخ به دارو در هنگام بیماری ها می شود.

وی با اشاره به بیماری خطرناك MRSA به عنوان دومین عفونت به شدت مقاوم در برابر مواد ضد باكتری افزود: شیوع این عفونت بیمارستانی در ایران تقریبا مشابه با غرب است.

نبوی تصریح كرد: سازمان بهداشت جهانی سال 2009 با ارسال بخشنامه ای بر لزوم كنترل عفونتهای بیمارستانی و مصرف منطقی آنتی بیوتیكها تاكید كرد.

وی با اشاره به كاهش شدید و یا به عبارتی توقف تحقیقات برای ساخت آنتی بیوتیكهای جدید در جهان یادآور شد: سازمانهای جهانی باید روی تحقیقات سرمایه گذاری كنند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشكی گیلان نیز در ادامه این همایش تاكید كرد: آنتی بیوتیكها كه زمانی جهان را از نیستی نجات دادند اكنون به صورت تهدیدی برای سلامت انسان در آمده اند.

دكتر 'عبدالرسول سبحانی' بیان داشت: سازمان بهداشت جهانی اعلام كرده اگر امروز نسبت به مصرف صحیح آنتی بیوتیكها اقدام نكنیم فردا دیر خواهد بود.

وی اظهار داشت: در صورتی كه مساله كنترل مصرف آنتی بیوتیكها را جدی نگیریم با مقاوم شدن باكتریها در مقابل آنتی بیوتیكها بیماری های عفونی نظیر سل، اسهال كودكان، عفونت های تنفسی و غیره منجر به مرگ بسیاری از افراد می شود.

سبحانی با اشاره به این كه هزینه تولید هر داروی جدید بین 150 میلیون تا یك میلیارد دلار و زمان تولید دارو حدود 10 سال است، یادآور شد: اگر امروز اقدام نكنیم فردا شفایی وجود نخواهد داشت.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشكی گیلان ابراز امیدواری كرد این همایش عاملی برای تغییر و تصحیح نگرش نسبت به تجویز و مصرف داروهای آنتی بیوتیك باشد.

به گزارش ایرنا، همایش دو روزه سراسری مقاومت به داروهای ضد میكربی و تجویز منطقی آن ها كه با حضور معاونت مركز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت ، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشكی گیلان و جمعی از متخصصان از سراسر كشور روز چهارشنبه در دهكده ساحلی بندرانزلی گشایش یافت، امروز به كار خود پایان می دهد

دیدگاه خود را بیان کنید