سفیدرود در تولید تخم ماهیان استخوانی خودکفا شد

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۶ بازدید

خبرگزاری فارس: مدیرکل شیلات گیلان از خودکفایی رودخانه سفیدرود در تولید تخم ماهیان استخوانی پس از گذشت 10 سال خبر داد

سعیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در صومعه‌سرا مهم‌ترین اقدام‌های شیلات استان را استفاده از تکنولوژی و ساختارهای جدید برای افزایش میزان تولید آبزیان در گیلان عنوان کرد.
وی، پرورش ماهی در قفس را یکی از شیوه‌های مدرن و جدید در افزایش و کنترل تولیدات آبزیان در دریای خزر و در بخش سواحل جفرود بندر انزلی برشمرد و افزود: تحول در بخش آبزیان نیازمند دخالت تکنولوژی در شیلات است.
مدیر کل شیلات گیلان با اشاره به میزان تولید ماهی در این استان اظهار داشت: در گیلان بالغ بر 47 هزار تن ماهی تولید می‌شود که از این مقدار 32 هزار تن گرمآبی، یک‌هزار و 400 تن سردابی و 100 تن خاویاری است.
وی، ظرفیت تولید آبزیان در قفس‌های دریایی بدون احتساب آب‌بندان‌ها را طبق پیش‌بینی کارشناسان نروژی بالغ بر 200 تن ذکر کرد.
سعیدی سال جهاد اقتصادی را فرصتی مناسب برای پیمودن گام‌های ماندگار و استوار در راستای ارتقای سرانه تولیدات آبزیان در کشور خواند و گفت: این گام‌ها راهکارهای اصلی در بخش اشتغال، تولید و مولدسازی را برایمان فراهم‌تر می‌کند.
وی با بیان اینکه پرورش آبزیان امروزه با استفاده از تکنولوژی بسیار متفاوت با گذشته است، اذعان داشت: برای رسیدن به موفقیت‌های مضاعف و توسعه و ترقی بیشتر علاوه بر تکنولوژی نیازمند همکاری تمام مسئولان و مدیران مربوطه با شیلات هستیم.
مدیر کل شیلات گیلان، 47 درصد از شاغلان در سطح استان را در حوزه فعالیت‌های کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: گیلان استانی صنعتی نیست و باید در حوزه کشاورزی از آن بهره برد.
وی، گیلان را در بخش آبزی مصرفی در جایگاه پنجم کشور و رتبه نخست استان‌های شمالی اعلام کرد و افزود: طبق آمارها میزان آبزی مصرفی در گیلان به 14 کیلو می‌رسد.
سعیدی، 60 درصد از بازسازی ذخایر دریای خزر را توسط شیلات گیلان ذکر کرد و ابراز داشت: این بازسازی توسط سه مرکز مهم این استان انجام می‌شود.
وی از وجود 15 مرکز تکثیر ماهی در گیلان خبر داد و گفت: انواع بچه ماهیان خاویاری و استخوانی در این مراکز تکثیر می‌شوند و امسال برای نخستین بار مجوزهای لازم برای تکثیر ماهیان خاویاری به آبزی‌پروران گیلانی نیز داده شده است.
مدیرکل شیلات گیلان اجرای طرح توسعه ماهیان خاویاری در نواحی ساحلی، اجرای طرح جامع رودخانه‌های دارای معضل و محافظت از آنها را از دیگر طرح‌های در حال انجام توسط شیلات گیلان برشمرد و یادآور شد: امسال بالغ بر 60 میلیارد تومان از طرف دولت برای پشتیبانی از شرکت‌های تولیدی آبزیان در حال ورشکستگی و در راستای حمایت از صید و صیادی به شیلات اختصاص یافته است.
وی با اشاره به وضعیت تولیدات آبزیان در رودخانه‌های گیلان به ویژه در رودخانه سفیدرود بیان داشت: در سال 88 حدود 900 قطعه ماهی مولد در رودخانه سفیدرود صید شد که این رقم در سال 89 با وجود بسیاری از مشکلات موجود به 12 هزار قطعه ماهی مولد رسید.
سعیدی از خودکفایی رودخانه سفیدرود در تولید تخم ماهیان استخوانی پس از گذشت 10 سال خبر داد و افزود: امسال برای نخستین سال هیچ نوع تخم ماهی استخوانی برای پرورش در رودخانه سفیدرود از مکان‌های دیگر وارد نشده است.
وی ابراز داشت: در صورت مدیریت، رودخانه سفیدرود به تنهایی تمام نیازهای شیلات را در بخش ماهیان مولد خاویاری و استخوانی به طور کامل برآورده می‌کند.
این مسئول، بهترین سیاست‌های شیلات را مربوط به اقتصاد آبزی‌پروری و توسعه بازارهای عرضه آبزیان دانست و اظهار داشت: وجود بازار مصرف خوب و مناسب در هر منطقه پرورش آبزی در گیلان از سیاست‌های در حال اجرای اداره کل شیلات گیلان است

دیدگاه خود را بیان کنید