400 تن ماهی گرمابی برداشت می‌شود

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۷۸ بازدید

خبرگزاری فارس: مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: در سال جاری 400 تن ماهی گرمابی در استان برداشت می‌شود

طاهری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به راه‌اندازی 168 استخر ماهی گرمابی در سال جاری اظهار کرد: در اغلب موارد ماهی‌های گرمابی را در آب ذخیره کشاورزی پرورش می‌دهند که با این روش نیازی به دایر کردن استخر جداگانه و تامین آب وجود ندارد.
وی ادامه داد: سطح برداشت و تولید ماهی در طول سال بر اساس میزان کشت و دیگر موارد احتمالی متغیر است.
طاهری با بیان اینکه زمان رهاسازی ماهیان گرمابی وابسته به درجه دمای هوا است، عنوان کرد: دمای مورد نیاز برای رهاسازی، تغذیه و تولید ماهیان گرمابی حداقل 20 درجه سانتی‌‌گراد است، به همین منظور رهاسازی در سایر شهرها از اواخر اسفند ماه آغاز می‌شود، اما در استان قم از اوایل بهار انجام می‌شود.
مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به برداشت 400 تن ماهی گرمابی در سال جاری گفت: 330 تن از این نوع ماهی‌ها جزو ماهی‌های پرورشی است.
وی با بیان اینکه سالانه بیش از 60 تن از ماهی‌های گرمابی از منابع آبی مانند سد و رودخانه صید می‌شوند، تصریح کرد: 30 تن از میزان ماهی‌های گرمابی تولید شده در قم از استخرهای آب‌بندی جمع‌آوری می‌شوند.
طاهری بیان کرد: دمای مناسب بالای 20 درجه سبب شده است، تولید و پرورش ماهی در طول سال در استان امکان‌پذیر شود.
مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی قم در پایان دبی(فشار) آب بالای چاه‌های کشاورزی را در ورود بالای ماهیان پرورشی و افزایش سطح کشت موثر دانست و افزود: زمانی که دبی آب بالا باشد و وارد استخر شود، تراکم نیز به تناسب بالا می‌رود و امکان پرورش ماهی انبوه با وزن بالا را فراهم می‌کند

توليد640 تن ماهي تا پايان امسال در سمنان

مديرامور شيلات و آبزيان سازمان جهادكشاورزي استان سمنان از برآورد توليد حدود 640 تن ماهي تا پايان سال جاري خبرداد

خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه سمنان، مسعود مهدوي افزود: به منظور استفاده بهينه و مطلوب از استخرهاي ذخيره آب كشاورزي، مديريت شيلات استان با همكاري بخش خصوصي 250 هزار قطعه بچه ماهي كپور و آمور در بيش از 150 استخر و مزرعه پرورش ماهي گرمابي رها كرده است .

به گفته وي، پيش بيني مي‌شود از اين تعداد بچه ماهي گرمابي رها شده و بچه ماهي‌هاي باقي مانده از سال قبل حدود 220 تن ماهي گرمابي توليد شود.

وي خاطرنشان كرد: تاكنون بيش از يك ميليون و دويست هزار قطعه بچه ماهي قزل‌آلا در استخرها و مزارع پرورش ماهي سردابي استان رها شده است که حدود 420 تن توليد به دست مي‌آيد.

مديرامورشيلات و آبزيان سازمان جهادكشاورزي استان سمنان اضافه کرد: برآورد مي‌شود در مجموع در پايان سال جاري حدود 640 تن گوشت انواع آبزيان در استان توليد شود كه در صورت تحقق آن در مقايسه با ميزان توليد در سال گذشته حدود 120 تن افزايش توليد خواهيم داشت.

وي همچنين در خصوص برنامه‌هاي آتي مديريت امور شيلات استان، اظهاركرد: پرورش ماهيان كپور به صورت متراكم، پرورش ماهيان خاوياري ، توسعه پرورش و تكثير ماهيان زينتي، مكانيزه كردن مزارع پرورش ماهي و پرورش گونه‌هاي جديد آبزيان از برنامه‌هاي آينده اين مديريت است.

مديرامور شيلات و آبزيان سازمان جهادكشاورزي استان سمنان درباره مشكلات مديريت در اين زمينه نيز گفت: مشاع بودن منابع آبي، كمبود اعتبارات تملكي و تسهيلات بانكي از مشكلات پيش روست

دیدگاه خود را بیان کنید