ذخيره آبزيان خليج فارس در خطر

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۹۴ بازدید

هر ساله با افزايش هواي گرم در تابستان امسال در مناطق جنوب وجود پديده"کشند قرمز" بيش از 500 تن انواع ماهيان مرجاني و شيلاتي را از بين مي‌برد و تداوم اين پديده تهديدي جدي براي ادامه حيات آبزيان خليج فارس مي‌شود.
به گزارش مهر، کشند قرمز ابتدا از تنگه هرمز آغاز شد و سپس در سواحل بندرعباس، قشم و عسلويه و خوزستان ادامه يافت. طبق گزارش متخصصان دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر کشند قرمز بر اثر شکوفايي فيتوپلانکتوني از جنس Cochlodinium پديد مي‌آيد و داراي سم عصبي (نوروتوکسين) است که بر انسان تاثيري ندارد اما در غلظت بيشتر سبب مصرف زياد اکسيژن محلول در آب و در نتيجه موجب مرگ و مير ماهيان مي‌شود.دکتر علي صفاهيه پژوهشگر، پسابها و مواد مغذي خارج شده از استخرهاي پرورشي، توازن دريايي و تخليه آب درياهاي مختلف جهان توسط نفتکشها را باعث تشديد اين پديده عنوان مي‌کند.آنچه مسلم است، وجود کشند قرمز موجب مرگ حجم قابل توجهي از ماهيان و آبزيان خليج فارس مي‌شود. هرچند هنوز برآورد دقيقي از ميزان خسارات ناشي از اين پديده در دست نيست اما اداره شيلات خوزستان از اتلاف حدود هزاران تن ماهي خبر داده است.صفاهيه مي‌گويد: کشند قرمز فقط به ايران مربوط نمي‌شود و تمام کشورهاي منطقه دچار آن هستند.هشت کشور در حوزه خليج فارس و درياي عمان درگير اين پديده هستند از اين رو براي مهار اين مسئله نياز به مطالعات علمي و عملياتي است.رئيس دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر نيز در اين مورد گفت: دانشگاه ها وظايف تحقيقات را در اين زمينه بر عهده دارند و نمي‌‌توانند کار اجرايي انجام دهند به همين دليل سازمانهاي اجرايي بايد از نتايج تحقيقات دانشگاه ها استفاده کنند و از اين پژوهشها حمايت کنند. دکتر مسعود صدري نسب گفت: کشند قرمز در کشور ما از حدود چهار سال پيش شروع شده است. در گذشته معمولا اين پديده در عرض 24 تا 48 ساعت از بين مي‌رفت اما اين بار ماندگاري طولاني مدت آن براي مشکل ساز شده است.
اين بار اين”بلوم جلبکي قرمز”: اگرچه سمي نيست اما پايدار است و اين پايداري باعث گرفتگي آبشش ماهيها شده و کاهش اکسيژن آب دريا را ايجاد مي‌کند که خود به خود موجب آسيب رساندن به ماهي ها مي‌شود و حتي خطراتي براي انسان دارد.اينگونه کشند قرمز در کشور جديد است و لازم است تا براي مهار آن اقدام اساسي انجام شود.صدري نسب افزود: با توجه به گرم شدن هوا در فصل تابستان، شکوفه هاي اينگونه بلوم جلبکي بيشتر مي‌شود بنابراين يکي از عوامل گسترش آن، عامل حرارتي است که علاوه بر اين عوامل ديگري مانند فسفات و نيترات و حتي تلاطم و کدورت آب هم بر اين امر تاثيرگذار است از اين نظر اگر بنا باشد اقدامي اساسي براي مهار اين پديده صورت بگيرد، بايد جلوي ورودي فاضلابهاي شهري به دريا گرفته شود. يکي ديگر از اين اقدام تکميل تصفيه خانه هاي شبکه فاضلاب شهرهاي بزرگ ساحلي شامل آبادان، خرمشهر، بندرعباس، چابهار و بوشهر است که فاضلاب آنها به دريا مي‌ريزد.
رئيس دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر تصريح کرد: فاضلاب داراي نيترات و فسفات بسيار زيادي است که باعث مي‌شود شرايط براي بروز”شکوفه هاي پلانکتوني” مهيا شود که اگر جلوي اين کار گرفته شود به صورت اساسي راه ‌حلي براي جلوگيري از بروز اين پديده به وجود مي‌آيد. صدري نسب تصريح کرد: از آنچه که مسئولان محيط زيست اظهار کرده اند مي‌توان تنها به اين نتيجه رسيد که نبايد به پاک شدن سواحل از پديده ناخوشايند کشند قرمز و تلف نشدن ماهيان دريا اميد زيادي داشت چون کارهاي انجام شده همه حکايت از اقدام نه چندان عملياتي در اين حوزه دارد.
رئيس دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر گفت: از آنجا که پديده کشند قرمز مي‌تواند در هر زماني رخ دهد بايد مطالعات بر روي اين پديده دائمي و دراز مدت باشد.
صدري نسب عنوان کرد: در همين راستا کميته هاي تحقيقاتي در دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر آغاز به کار کرده اند و اين کميته ها کار شناسايي گونه و همچنين مطالعات را روي اين پديده انجام مي‌دهند.
وي اظهار کرد: کار تحقيقات بر روي اين پديده بايد مستمر و دراز مدت باشد زيرا اگر اين پديده تمام شود به طور کامل از بين نمي‌رود و امکان دارد بار ديگر در درياهاي ديگر ديده شود. متخصصان دانشگاه علوم دريايي خرمشهر مي‌گويند: مقابله با پديده کشند قرمز بايد هرچه زودتر به صورت جدي آغاز شود در غير اين صورت، صدمات وارد شده از اين پديده به حيات خليج فارس، قابل جبران نخواهد بود.

دیدگاه خود را بیان کنید