آبزیان صید شده در آبهای شمال و جنوب فاقد آلودگی میكروبی هستند

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۱ بازدید

بندرانزلی - ریییس موسسه تحقیقات شیلات ایران با رد شایعات مربوط به آلودگی میكروبی آبزیان خزر گفت : آبزیان صید شده در آبهای شمال و جنوب فاقد آلودگی میكروبی هستند ولی بررسی ها نشان از این دارد كه آلودگی های مختلف به مسیری می رود كه می تواند تهدید كننده شود

مطلبی ' عصر روز سه شنبه در حاشیه همایش ملی آبزی پروری ایران درمصاحبه با ایرنا با اشاره به پایشها و برنامه های كاهش آلودگی در خزر، خلیج فارس و دریای عمان خاطرنشان كرد: ایستگاه های پایش آلودگی چهار نوبت در سال پایش و نظارت دارند و بالغ بر یكصد میلیارد ریال برای حفاظت از اكوسیستم های آبی اعتبار گذاشته شده است .

وی از ورود آلاینده های صنعتی به دریا در جنوب كشور و مواردی از مشاهده آلودگی های صنعتی ناشی از فعالیتهای نفتی ، آلودگی ناشی از فعالیتهای كشاورزی و ورود سموم به خزر را به عنوان نمونه هایی از آلودگی های مشاهده شده ذكر كرد.

مطلبی،‌ نمونه تاثیرات ناشی از آلودگی ها را بروز پدیده كشند قرمز در خلیج فارس و كشند شیری در دریای خزر عنوان و تاكید كرد: باید از ورود فاضلاب های صنعتی و خانگی كشاورزی به اكوسیستم های آبی جلوگیری كرد.

وی تصفیه فاضلاب های صنعتی و خانگی ، جایگزین كردن مبارزه بیولوژیك با آفات و استفاده بموقع و استاندارد از سموم مجاز قبل از شروع بارندگی ها به منظور جلوگیری از ورود سموم مزارع به رودخانه ها و دریاها را از مواردی ذكر كرد كه باید به آن دقت شود .

رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران با اشاره به این كه شرایط آلودگی فلزات سنگین در ماهیان هنوز به صورتی نیست كه معنا دار باشد، افزود: همه جوانب را برای حفظ محیط زیست باید رعایت كنیم تا علاوه بر حفظ سلامت و حیات آبزیان در اكوسیستم های طبیعی ، آبزی پروری پایدار داشته باشیم .

وی هشدار داد در صورتی كه جلوی ورود فاضلابها و آلاینده ها به منابع آبی گرفته نشود، حیات آبزیان و در نهایت انسان ها به خطر می افتد.

وی در خصوص اهداف برگزاری همایش گفت: در برنامه ریزی افق 20 ساله نظام اسلامی سهم ویژه ای برای تامین غذای مردم از محل آبزی پروری و تولید آبزیان منظور شده و پیش بینی می شود با تحقق برنامه های تدوین شده به تولید بیش از دو میلیون تن در سال در كشور برسیم .

وی ادامه داد: همچنین بر اساس اهداف كمی برنامه پنجم توسعه، سعی بر آن است كه به تولید حدود یك میلیون و 600 هزار تن از انواع آبزیان با هدف رسیدن به سرانه مصرف 13 كیلوگرم برای هر فرد ایرانی نائل شویم .

وی ادامه داد: این همایش ملی با هدف و محوریت ارائه آخرین دستاوردهای پژوهشی در زمینه آبزی پروری، جمع بندی نظرات متخصصان، كارشناسان، تولیدگنندگان و صاحبان صنایع در جهت تدوین جامع نقشه راه توسعه ابزی پروری برگزار شده است .

به گفته مطلبی: در خاتمه همایش برنامه نقشه جامع توسعه آبزی پروری كشور توسط كانون هماهنگی دانش و صنعت آبزی پروری و موسسه تحقیقات شیلات ایران نهایی شده و در اختیار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار خواهد گرفت .

وی با اشاره به این كه هم اكنون از 25 درصد ظرفیت كشور در زمینه آبزی پروری استفاده می شود ، ورود این نقشه راه به عنوان راهنمای استراتژیك برای رسیدن به استحصال یك میلیون و 600 هزار تن آبزیان ( یك میلیون تن از طریق آبزی پروری ) را نیازمند برنامه عملیاتی خواند.

به گزارش ایرنا، نخستن همایش ملی آبزی پروری ایران از امروز (سه شنبه) در زیباكنار گیلان با حضور كارشناسان و صاحب نظران آبزی پروری آغاز به كار كرد

دیدگاه خود را بیان کنید