پرورش ماهی در قفس توسعه می‌یابد

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۱ بازدید

خبرگزاری فارس: کارشناس پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های داخلی کشور با اشاره به پرورش ماهی در قفس در شمال و جنوب کشور گفت: پرورش ماهی در قفس در کشور توسعه می‌یابد

خبرگزاری فارس از انزلی شهرام بهمنش صبح امروز در نخستین همایش ملی آبزی‌پروری ایران به وضعیت پرورش ماهی در قفس در جهان و پرورش ماهی در قفس‌های دریایی در دریای خزر اشاره کرد و اظهار داشت: پرورش ماهیان در قفس به صورت عملی از صدها سال گذشته با پرورش در آب شیرین و پس از آن در آب‌های شور دنیا انجام شده است.
وی پرورش ماهیان به صورت مدرن و در سیستم‌های پیشرفته قفس را از 30 سال گذشته عنوان کرد و افزود: نخستین گزارش پرورش تجاری ماهی سالمون در قفس در دهه 1970 بوده و در حال حاضر در 62 کشور جهان این روش انجام می‌شود.
بهمنش با اشاره به پرورش ماهی در قفس در شمال و جنوب کشور، تصریح کرد: پرورش ماهی در قفس کشور توسعه می‌یابد.
کارشناس پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های داخلی کشور، تولید آبزیان در قفس در جهان را 214 هزار و 216 تن اعلام کرد و گفت: نروژ، شیلی، ژاپن، انگلیس، ویتنام، کانادا، ترکیه، یونان، اندونزی و فیلیپین جزو نخستین کشورهای تولیدکننده ماهی در قفس بودند.
وی نخستین پرورش ماهی در قفس ایران را در خلیج فارس در نزدیکی جزیره هنگام معرفی کرد و بیان داشت: نخستین پرورش ماهی در قفس دریای خزر در ناحیه جفرود انزلی انجام شده است.

*
رهاسازی 100 گونه آبزی در جهان

کارشناس آبزی‌پروری نیز در این همایش به بررسی تجربه‌های بازسازی ذخایر در ایران و جهان پرداخت و گفت: امروزه بازسازی ذخایر راهبرد جهانی در افزایش و تقویت شیلات ساحلی است.
حسین عبدالهی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 100 گونه آبزی در جهان رهاسازی می‌شود، افزود: تکثیر و رهاسازی آبزیان از ابتدای قرن بیستم مورد توجه قرار گرفته و به عنوان یک فعالیت آبزی‌پروری محسوب می‌شود.
وی کاهش مجموع گونه‌های بومی و کاهش کیفیت سازگاری محیط‌های آبی را از دلایل محدود شدن تولیدات طبیعی آب‌های داخلی برشمرد و تصریح کرد: تکثیر طبیعی تعدادی از گونه‌های ماهی در حال کاهش یا در حال تهدید در حال اجراست.
عبدالهی با اشاره به بازسازی گونه‌های در حال انقراض و تنظیم و مدیریت صید، خاطرنشان کرد: به بازسازی مکان‌های تخریب شده تکثیر طبیعی و افزایش ذخایر باید از طریق تکثیر و رهاسازی توجه شود.
کارشناس آبزی‌پروری بر روش‌های مناسب علامت‌گذاری و ارزیابی اثرات رهاسازی تاکید کرد و ابراز داشت: ژاپن، روسیه، آمریکا، نروژ و انگلستان از کشورهای پیشرو در تکثیر و رهاسازی آبزیان هستند.
وی ایران را از کشورهای مهم در تکثیر و رهاسازی آبزیان توصیف کرد و یادآور شد: سالانه بالغ بر 400 میلیون بچه ماهی و میگو در شمال و جنوب کشور رهاسازی می‌شود.
عبدالهی با بیان اینکه بررسی‌های 50 ساله در آمریکا نشان می‌دهد که رهاسازی در این کشور موفقیت‌آمیز نبوده است، اذعان داشت: رهاسازی آبزیان در ایران و ژاپن موفقیت‌آمیز بوده و بر صید تاثیر داشته است.
کارشناس آبزی‌پروری، تکثیر و رهاسازی آبزیان در ایران را از سال 1351 در شمال کشور عنوان کرد و افزود: تکثیر و رهاسازی آبزیان در ایران با ماهیان خاویاری آغاز شده و تکثیر و رهاسازی میگو و ماهیان دریایی در جنوب کشور از سال 1383 در حال انجام است.
وی رهاسازی آبزیان را سبب افزایش ذخایر بعضی از گونه‌ها دانست و تصریح کرد: تکثیر و رهاسازی ماهیان خاویاری و سفید تاثیرگذار بوده است.
عبدالهی ارزیابی موفقیت در رهاسازی، مدیریت ژنتیکی، ارزیابی اقتصادی، بهداشت و بیماری‌ها را از اولویت‌ها در بازسازی ذخائر برشمرد و خاطرنشان کرد: تحقیقات انجام شده در گونه‌های ایران ضرورت بازنگری در بازسازی ذخایر در کشور را نشان می‌دهد.
کارشناس آبزی‌پروری افزایش جمعیت‌های پاییزه و بهاره ماهی سفید را نشان دهنده موفقیت در تکثیر و بازسازی ذخایر آبزیان خواند و اذعان داشت: جمعیت آبزیان رودخانه‌های لمیر، سفیدرود، شیرود و تجن طبق بررسی ریزماهواره‌ها تفاوت‌هایی را نشان می‌دهند

دیدگاه خود را بیان کنید